19 oktober 2007

The Darwin Awards

De flesta känner väl till Darwinpriset, som delas ut (postumt förstås) till en person som avlägsnat sig själv ur genpoolen på ett så urbota korkat sätt att han/hon därigenom gjort mänskligheten en tjänst.

Det finns även en film med detta namn - The Darwin Awards, men bl.a. Joseph Fiennes och Winona Ryder. Handlingen är som följer:

"Kriminalaren Michael Burrows (Joseph Fiennes) får sparken från jobbet när han, på ett pinsamt sätt, låter en brottsling slippa undan. Fascinerad av fenomenet The Darwin Awards beslutar han sig för att se om man kan skapa en personlighetsprofil för potentiella Darwin Awards-kandidater. Om han lyckas skulle försäkringsbolagen kunna spara stora summor på livförsäkringar. Tillsammans med försäkringsagenten Siri (Winona Ryder) beger han sig ut på vägarna för att uppsöka USA:s mest korkade människor och ta reda på vad dessa har gemensamt." (från Discshop.se)

Mycket underhållande film! Den passade också ganska bra ihop med den andra filmen jag fick från Lovefilm denna vecka, IdiotRepubliken. Skrämmande nog så kan jag definitivt se hur handlingen i den filmen skulle kunna hända i verkligheten...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hörrö dotra mi, det där är filmer som ja ba måste få se! Jo just det ja.. jag har skaffat mig en blogg!
På nåt vis. Lite pumlig och dann. En julig sorts. Typ!

Martina sa...

Jag har skickat tillbaks dem till Lovefilm men de finns att hyra på Videoteket =).