16 april 2009

Jordig

Nu har jag planterat om en del av krukväxterna och beskurit yuccapalmen, en av paraplyaraliorna samt fikusen (höhö). Topparna som jag kapade bort har jag satt i vatten, få se om de utvecklar rötter (iallafall paraplyaralior är extremt härdiga och snabbväxande, de jag har nu kommer ursprungligen från samma lilla planta. Jag hade en till men den drabbades av en mystisk sjukdom och tappade alla sina blad). Förhoppningsvis skjuter moderplantorna nya skott också...

Jag måste fortfarande plantera om några av de andra blommorna, men jag tror att de bara ska få ny jord i samma krukor. (Kan man göra så? Jag hoppas det, för det blir så dyrt att köpa nya krukor.) Måste hur som helst köpa mer jord, 40 liter räcker inte långt när man har såna monsterblommor som jag har... Kaktusen ska dock få såjorden som blev över efter att jag planterade örterna, det stod på påsen att den lämpade sig till kaktusar också.

Så på inköpslistan just nu står blomjord, en ny ytterkruka till svärmorstungan som jag köpte igår (det visade sig att alla krukor jag redan hade var för små) samt sån där självhäftande täckplast som man kan klistra upp i fönstret för att skydda blommorna från stark sol. Det tänkte jag kika på imorgon efter simningen, vet att det finns på Jala Färg & Tapet.

2 kommentarer:

Minellie sa...

Ny jord i gamla krukor fungerar utmärkt! Det räcker tom med att byta ut de översta centimetrarna jord i en kruka. Går inte åt lika mycket jord, rötterna tar inte så mycket skada och växten får en massa ny näring när vattnet rinner ner genom den nya jorden till den gamla =)

Många lite äldre växter (ett par år eller så) tycker dessutom bättre om denna hantering efter som de "gjort sig hemmastadda" i krukan eller vad man kan kalla det.

Martina sa...

Aha, då vet jag det, det var ju bra!