21 april 2009

Jordnötssås

Idag blev det kyckling med jordnötssås till middag. Jordnötssåsen hittade jag på bloggen Vägen från 137 kg, men den finns inte där numera (om jag inte blivit alldeles blind). Jag modifierade receptet en del för jag tyckte att den smakade för jolmigt i sitt orginalutförande...

Så här gjorde jag:

1 burk kokosmjölk (Kung Markattas ekologiska)
3-4 STORA matskedar osötat jordnötssmör (också Kung Markattas ekologiska)
2 tsk sambal oelek
1 tsk röd currypaste
en skvätt pressad lime
salt
lite smör- & rapsolja (ja, jag vet att smör är bättre, men smör- & rapsolja är bekvämt) för att runda av smaken

Koka upp - eller snarare låt sjuda till en lagom krämig konsistens.

Tada! Servera med ugnsstekt kyckling (jag kryddade med den med salt, curry och cayennepeppar), haricot verts och kanske en sallad.

Inga kommentarer: