07 september 2009

Lembas

Idag har jag testat att baka vad som på Kolhydrater iFokus kallas Lembas. (Efter alvbröden i Sagan om Ringen, förstås...)

Jag har inte provsmakat dem än, men visst ser de ganska goda ut? (Ganska dålig bild, men vi har inte så mycket naturligt ljus i köket... eller i lägenheten ö.h.t.)


Lembas.

Och här är receptet:

3 ägg
3 dl riven fet ost (jag tog färdigriven mozzarella, men man kan ju ta nåt med mer smak)
3 msk majonnäs (äkta, förstås)

Ovanstående blandas ihop till en rinnig smet, och i denna tillsätter man t.ex. sesamfrön, kruskakli, fiberhusk, linfrön, malda nötter/mandlar och liknande saker med lite kolhydrater (jag tog sesamfrön, 2 msk krossade linfrön, vetekli och 1 msk rågkross). Krydda kan man ju också göra som man vill, och för ett fluffigare "bröd" tillsätts bakpulver.

Smeten ska bli någorlunda fast, men räkna inte med att den blir så fast att du kan rulla bollar av den, man får klicka ut den på plåten. Jag fick ut fem bröd, men då gjorde jag nog dem ganska stora... 6-8 står det i receptet.

Sen strödde jag vallmofrön på och gräddade i 225 grader tills de blev lagom bruna, 7-8 min tror jag. Man kan nog sänka värmen lite och grädda dem längre, om man vill... men gräddar man så att osten blir bränd så kan de tydligen bli beska.

Återkommer med omdöme efter provsmakning.

*Uppdatering* Och omdömet blir: mycket goda! Faktiskt väldigt brödliknande, som en lite grövre men ändå fluffigare tekaka. Nästa gång ska jag mäta lite mer exakt så att jag vet hur många gram kolhydrater det är i varje...

Inga kommentarer: