27 september 2009

Lökigt

Nu har jag (och D och mor) varit på Blomsterlandet och köpt planteringsjord, benmjöl (gödning för lökar) samt lökar av diverse sorter: påskliljor, pingstliljor, krokus av nåt slag, pärlhyacinter (fast de kommer från ÖoB), tre sorters tulpaner. Vi har bara en rabatt men den är ganska stor, så det jag köpte kommer inte att räcka till hela - men det är DYRT med lökar. Hade jag haft råd så hade jag köpt mer. Till våren ska jag kika på lite perenner, tror jag...

Jo, och så fick vi snurra runt på hela Storheden för att hitta en vettig spade, dvs. en med spets (inte en skyffelmodell) som inte kostade skjortan. Till slut hittade vi en på Biltema, men det fanns inget acceptabelt på vare sig Jula, Rusta eller ÖoB.

Nu ska vi belöna oss med att äta på MAX. Och när vi kommer hem ska jag gräva upp rabatten.

*Uppdatering* Bah, jag var mindre listig när jag planterade, jag kollade inte hur höga de olika blommorna kommer att bli så jag kommer vara tvungen att flytta på lökarna till sommaren efter de blommat ut. Trots att jag VET att pärlhyacint är lägre än liljor och tulpaner (och alltså borde ha fått vara längst fram istället för bakom de andra)... jag måste ha varit trött. Men att de olika tulpansorterna var av så olika höjd visste jag faktiskt inte, en blir ca 40 cm, en runt 25 och en drygt 10 cm.

Nåja, det blir intressant att se hur rabatten kommer att se ut. Jag får öka mina skill points på trädgårdsarbete till nästa år helt enkelt.

1 kommentar:

Fia sa...

det låter mycket trevligt!