11 juni 2010

Sjung om studentens lyckliga dar...

Idag har näst yngsta lillasyrran tagit studenten. 12 obligatoriska (mer eller mindre) skolår är till ända, nu har hon fullständig frihet - tills hon börjar plugga på universitetet. ;)

Och nu blir det bilder:


Efter utsläppet, med det fina plakatet - R som bäbis i den rosa jordgubbsmönstrade klänningen som mamma sydde en gång i tiden. =)


Närbild.

Vi missade tyvärr själva utspringningen och sången, det var så sjukt mycket folk att vi inte kunde ta oss fram för att se dem så när vi lokaliserat resten av familjen var R redan där.


På flaket tillsammans med klasskompisarna. Alla flakägare i stan måste ha gnuggat händerna idag... (Förresten, när vi gick till flaket skulle vi följa efter R - dvs. en blond, solbränd tjej med vit klänning och studentmössa... det fanns ju ett par stycken att välja på. Vi fick gå efter klänningsmodellen, inte helt lätt att se skillnad på dem bakifrån.)


Hemma hos mamma. Hon har gjort en liten extra uteplats precis utanför altanen.


Den gul/blå/vita studentbuketten är från mig. Det fanns många studentbuketter i rosa eller lila, men det känns inte så "examen-igt" tyckte jag. (Den orange vasen köpte jag åt mamma i födelsedagspresent för många många år sen, när vi bodde nere i Hökerum. Den har överlevt ända sen dess.)


Roofer ser lite ynklig ut. =) Det är inte lätt att vara (knappt) 3 decimeter hög när alla bara springer omkring...

Lunchen blev enkel men god - marinerade, ugnsstekta och sen grillade kycklingben (lagade av D), köpt potatissallad (från mormor), grönsallad (mammas) och sen en sorts glasstårta med daimkross och jordgubbar (som lillasyster M och hennes pappa hade gjort). Och wienerbröd.

R fick presenter, mest smycken samt pengar. Det var nog pengarna som blev populärast. =) Men smyckena var väldigt fina de med, de var precis i hennes stil tyckte jag.


Efter lunchen blev det fotosession.


R och mamma. "Kaninöron" är obligatoriskt på alla bilder med två personer eller fler.


Som sagt... kaninöron. ;) R är egentligen kortast av oss, men hon hade monsterklackar dagen till ära. (Nej, jag är inte särskilt lik mina systrar. De är lika mamma, jag liknar min pappa.) Jag ser ännu mera kritvit än vanligt ut mot R´s turkiska solbränna.


Och kolla, jag fick med D på bild! Frivilligt, till och med. När jag med bevekande röst sa "men jag vill ju ha ett fint foto på dig..." Ok, han har solglasögon, men nån måtta får det väl vara.

Ja, nu är väl den nybakade studentskan ute på fest nånstans i Luleånatten. På min tid var det Terassen som gällde, numera verkar det vara Olivers som alla vitmössorna ska gå till. Hur som helst så har hon nog roligt. =)

P.S. Ärmlös klänning + kortklippt hår + ingen solskyddskräm resulterade i en väldigt rödbränd nacke och dito axlar. Så mycket sol har det varit idag. Bonnabränna, någon?

2 kommentarer:

Minellie sa...

Å vad härligt väder ni hade!! Här spöregnade det hela dagen på de stackars små studenterna. Fast de verkade nästan lika glada för det...

Men idag skiner solen igen =)

Martina sa...

Ja, de hade tur med vädret, särskilt med tanke på att det varit så dåligt väder här den senaste veckan.