09 maj 2008

Dinner and a movie

Igår var vi (jag, D, G och K)och käkade middag på Waldorf och såg Iron Man på bio, som en försenad födelsedagspresent till mig. Filmen var bra, kan helt klart rekommenderas om man gillar action och/eller superhjältefilmer. Robert Downey jr. var väldigt bra i rollen som Tony Stark vilket gjorde mig lite förvånad eftersom jag ser honom som en "riktig" skådespelare (i motsats till en "actionhjälte", alltså - inget illa menat, Sly, Arnold och alla ni andra...) och Gwyneth Paltrow trippade omkring i omöjligt höga klackar. Det var lite väl mycket "God bless America"-vibbar, men Iron Man som seriefigur är tydligen sån har jag förstått... Truth, justice and the American way! Nej, det var Stålmannen.

På Waldorf slog vi på stort och åt trerätters: ostgratinerade baguetter med vitlöksaioli till förrätt, Cajunkryddad biff med (gigantiska) pommes frites och chipotle-aioli till huvudrätt och, för min del, hallonsorbet till efterrätt. De andra åt friterade bananer med glass. Och för att slå ihjäl lite tid mellan middagen och bion gick vi på Roaster´s och fikade efteråt... men jag avhöll mig från allt annat än en kopp te, och en liten smakbit av D´s kladdkaka med grädde (som han sen toppade med mer choklad under bion...) =).

Nu är jag lite sugen på att börja samla superhjälte/seriefigursfilmer - jag har Hellboy, men vill också ha X-men 1, 2 och 3, Ghost Rider, Transformers och så Iron Man när den kommer på dvd. Hm, vilka finns det mer? Jag gillade varken Daredevil eller Spiderman-filmerna och har ingen särskild relation till Stålmannen... men Hellboy 2 kommer ju snart på bio och den måste ju också få en plats i samlingen så småningom.

Inga kommentarer: