16 maj 2008

Eko-kokbok?

Jag efterlyser en kokbok med ekologiska recept! Alla tv-kockarna lagar hela tiden mat med hotade fiskar och andra icke-ekologiska varor (trots att de alltid tjatar om sina eko-ägg) och det blir så tröttsamt att hela tiden hålla koll på vilka fiskarter - för att ta just fisk som exempel - som är gröna, gula och röda (låter som de gamla viktväktarprickarna, men även fisken är numera indelad på detta sätt). En kokbok där man vet att alla recept är ok ur miljösynpunkt, förutsatt att man köper de ekologiska varianterna av ägg, mjölk etc. vore alltså bra. Inga recept med tigerräkor eller blåfenad tonfisk alltså! Och det skulle inte heller vara helt fel om maten var nyttig.

Nån som vet om det finns en sån här kokbok (eller kanske webbsida) eller som känner sig sugen på att skriva en?

6 kommentarer:

Minellie sa...

Oh! Låter ju som en lysande idé!! Tror att största problemet är att listan med hotade arter ändras en del och inte helt sällan... Jag kanske skulle inrikta min (ännu ej påbörjade) författarkarriär till kokböcker och skriva en sån där. Jag vill nämligen också ha en! =)

Martina sa...

Ja, det är ju det som är problemet - kanske vore bättre med en webbkokbok än en fysisk sådan?

Erika sa...

Saltå kvarn, som har en massa snyggt formgivna ekologiska produkter i matbutikerna, har gett ut en kokbok som heter Smaker från Saltå kvarn. Har inte bläddrat i den själv, men där borde det rimligen finnas en hel del ekologiska recept (inte bara vegetariska)...

Martina sa...

Ja, jag har hört talas om "Smaker från Saltå kvarn" och är väldigt sugen på den.

Anonym sa...

Hej, jag och en kompis har faktiskt gjort en egen ekologisk kokbok med vegetariska recept. Blandad med het sydindisk mat har vi skrivit lite om varför maten bör vara ekologisk, samt lite berättelser om folk vi känner i de sydindiska bergen. Vi kokade ihop allting när vi bodde där nere ett halvår och jobbade på en miljöorganisation. Kolla gärna in vart du närmast kan köpa den just nu, annars kan du maila keystonesvanner @ gmail . com och beställa en där om du vill. Välkommen! Vänliga hälsningar, Camilla

Anonym sa...

Jag håller med dig! Hamnade på din blogg efter att ha googlat på "ekologisk kokbok" och vad ska jag säga, än så länge har jag ingen i sikte. Nu ska jag fortsätta leta, åter kommer om jag hittar något som verkar bra.