26 februari 2009

Down to Earth lägger ner!

Veganska restaurangen/fiket/ekologiska butiken Down to Earth lägger ner, bland annat eftersom verksamheten inte lönade sig. De öppnade i september och som jag förstod det var de hyfsat välbesökta (en gång när jag och S var där så hade de rentav fullt under lunchen - vi fick gå nån annanstans...), men tydligen så ligger det inga pengar i lunchservering och pga att en av tjejerna som äger stället blev sjukskriven i december så hade de väl inte möjlighet att genomföra allt de egentligen ville göra.

20 mars stänger de, så jag var förstås dit för att köpa på mig lite roliga ekologiska matdetaljer innan de försvinner... Tyvärr så var hyllorna ganska tomma redan, men jag fick iallafall ihop:
  • 2 sorters choklad (Green & Black´s Hazelnut & Currant samt en som heter Naturata med "Pfefferminz-Crisp"-smak)
  • Kakao (Biofood)
  • Ört- och vitlökssalt utan tillsatser (Sonnentor)
  • Grönsaksbuljongpulver utan tillsatser (Vetara)
  • Riven kokos (MorgenLand)
  • Organic Wild Berry-te (Clipper)
  • Roiboos Spicy Orange-te (Fairtrade Original)
(Allting är ekologiskt utom roiboos-teet som är fairtrade.)

Men misströsta ej! När jag betalade sa tjejen i kassan (en av ägarna) att det som var kvar av deras sortiment tas över av Nordansmak som har sin butik på Stationsgatan 25 (bredvid t.ex. Koji´s och restaurang Diamant). De har tydligen ett liknande sortiment med ekologiska varor etc., och dessutom kan man, om jag förstått saken rätt, beställa en "veckokasse" ungefär som Årstidernas lådor eller Ekolådan av dem. Öppettider: vardagar 11-18.

Jo, och om man som jag vill ha tag på Green & Black´s Mintchoklad så finns den också på Life-butiken i Smedjan. ;) 29 kr för 100 g, men det är den värd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trist att de var tvungna att lägga ner. Men jag håller med dig om chokladen (som du antagligen läst i min blogg) från Green & Black - jättegod!

Anonym sa...

Idag ska jag gå till Down to earth och se om det finns nåt kvar.
Inte visste jag att det fanns en butik som säljer ekologiskt här. Skå gå förbi där också. Det ska bli kul att se.