05 september 2008

Baka bröd

Nu var det länge sen jag bakade bröd, och ikväll svänger jag ihop ett par limpor som inte bakas med jäst - de går alltså mycket snabbare att göra än vanligt jästbröd...

Receptet blev ungefär såhär:

4 dl vetemjöl
2 dl havregryn
2 dl rågsikt
2 dl grovt rågmjöl
2½ dl rågkross
1 dl kruskakli
1 dl (hela) linfrön
1 dl osaltade och orostade solrosfrön
ungefär 1 tsk salt
ungefär 4 tsk bikarbonat
1 liter filmjölk (3%)
ca 0,75 dl mörk sirap.

Blanda alla torra ingredienser noga, rör ner fil och sirap och rör om ordentligt. Häll smeten i två smorda (och ev. bröade, men det gjorde inte jag, våra är hur som helst i teflon) avlånga 1½-litersformar, strö på lite solrosfrön och linfrön och grädda på nedersta falsen i ugnen, på 175 grader i ca 75 (ja, sjuttiofem) minuter. Om bröden börjar visa en tendens att brännas vid på ovansidan så kan man lägga lite aluminiumfolie över...

Jag hoppas att det blir bra, för jag har varit och pillat i ett annat recept där det inte alls var havregryn, linfrön eller solrosfrön, grahamsmjöl istället för grovt rågmjöl och dessutom vetegroddar, som jag inte hade hemma och inte iddes köpa. Jag har dessutom dragit ner på sirapen. Men torrvarumängden och filmängden är densamma iallafall...

Inga kommentarer: