08 februari 2010

Mitt liv i mat och dryck

Kaffe: Mja, är inte så mycket för att dricka kaffe, men det är gott i efterrätter och godis.
Husmanskost: Mmm, skink- och broccoligratäng...
Te: Ja. Svart, grönt, ibland rött. Smaksatt eller inte smaksatt. Gärna ekologiskt och/eller rättvisemärkt.
Senap: Ja. Helst grovmalen skånsk, men dijon, extrastark, sötstark eller nästan vad som helst funkar.
Glass: Är ingen stor glassoman, men Maple Walnut (SIA?) och Ben & Jerry´s Fossil Fuel tackar jag inte nej till.
Godis (utom choklad): "Surisar". Hittade några jättegoda syrliga colagodisar på Kioskbaren nån gång när vi var på bio, de var fantastiska. Sura kastanjer är också en favorit. Tungan ska krulla sig lite när man äter dem.
Mat-ursprungsland: Japan, Kina, Italien.
Tårta/bakelse: Budapestbakelse.
Choklad: Efter att ha ätit alldeles för mycket "fin" mörk choklad har jag börjat lessna en smula på choklad faktiskt... men ibland är det gott med vanlig hederlig Marabou mjölkchoklad.
Marmelad: Ja, på scones. Apelsin, aprikos eller björnbär.
Dessert: Nyårsefterrätten (se recept längst ner i det länkade inlägget).
Snacks: Salt & vinegar-chips, nachos med ostsmak dippade i salsa och smältost, morotsstavar & blomkålsbuketter med vitlöksdipp, valnötter, cashewnötter med sourcream & onion-smak.
Julbordskomponent: Prinskorv. Tillsammans med rödkål.
Dryck, alkohol: White Russian.
Salladsdressing: Crema di Balsamico Limone.
Matbröd: Så grovt som möjligt (hö hö).
Dryck, alkoholfri: Kolsyrat vatten.
Maträtt alla kategorier: Mmm, skink- och broccoligratäng... (En sallad med kikärtor, fetaost och Crema di Balsamico Limone ligger också bra till.)
Frukost: Te och två mackor med valfritt pålägg. Eventuellt tillsammans med fil/yoghurt och müsli. Hårdkokta ägg är också gott, med salt eller kaviar.
Nostalgigodis: Såna där små tefat fyllda med surt pulver. Och nötcréme, i såna där små plastförpackningar.
Nostalgimat: Mammas brända fiskpinnar? =) Nä, men varm choklad (med skinn, förstås) och ostmackor. Eller för att lyfta fram den norska sidan av släkten: limpmackor med smör och socker/sirap/sjokade/sylt. Ja, jag åt faktiskt limpmackor med smör och socker på när jag var liten.
Bästa kulinariska minne: Limpmackorna med smör och socker. ;)
Näst bästa kulinariska minne: Mongolian barbecue-restaurangen i... Göteborg? Varberg? nånstans på västkusten iallafall, som hade levande karpar i en damm inne i restaurangen. Det luktade konstigt men jag var väl sex år eller nåt och gillade fiskarna. Det är alltså inte matrelaterat egentligen. Jag verkar ha felsparat alla matminnen för de tycks inte dyka upp såhär i efterhand.
Bästa nödgodis: Körsbärstomater/babyplommontomater.
Favoritkrydda: Timjan, vitlök, chilipulver, lökpulver. (Hemligheten med en god currysås? Lökpulver.)
Maträtt jag lagar flest gånger på ett år: Nånting med falukorv tror jag, skrämmande nog. Korvgryta med lök, bönor och krossad tomat är väl kanske inte det jag LAGAR oftast, men eftersom varje batch räcker till ett oändligt antal portioner så kan det mycket möjligt vara rätten vi ÄTER oftast.
Vardagslyx: Ost! Brie, chevré, Skrattande kons smaksatta ostkuber, fetaost, ädelost, mesost (brunost, enligt mig och rätt många norrmän), you name it. Kex är inte nödvändigt, ge mig osten bara. Tyvärr hittar jag aldrig min favorit Chevré de Bellamy längre. Den brukade finnas på Kvantum, men är puts väck sen nåt halvår tillbaka.
Råvara jag vill testa: Hirs, matvete, alla spännade saker man hittar på den lokala invandrarbutiken (Norrlands Oriental Livs i mitt fall) som man inte har nån aning om vad man ska göra med.

Inga kommentarer: