01 februari 2010

Pastasås med kidneybönor

Dagens vegetariska blev en jättegod pastasås med kidneybönor som jag höftade ihop, och för att jag ska kunna återskapa den så lägger jag ut receptet här (jag skrev ner det direkt efter maten).

Vegetarisk pastasås med kidneybönor, 3-4 port.

1 medelstor morot, grovriven
½ gul lök, hackad
4 medelstora färska champinjoner, skivade eller tärnade
2-2½ dl kokta kidneybönor
2½ dl matlagningsgrädde
1 grönsaksbuljongtärning
½ tsk sambal oelek
salt, peppar, lökpulver, chilipulver
lite maizenaredning
smör till stekning

Fräs lök och champinjoner i en rejäl klick smör tills det är mjukt. Salta, peppra och krydda med lökpulver och chilipulver efter smak. Tillsätt morotsrivet, en skvätt vatten (2-3 msk) och buljongtärningen. Låt småkoka nån minut. Häll i grädde och bönor, smaksätt med sambal och ev. mer salt och andra kryddor. Låt puttra några minuter. Red med maizenaredning om det blir för "rinnigt" och rör ner en klick smör för smakens skull.

Servera med fullkornspasta (vi tog spaghetti, men det funkar nog lika bra med t.ex. fusilli).

Lunchen (min lunch) blev Findus-falafel med ris och currysås som blev över från en tidigare middag. Falafel och currysås var en oväntat god kombination. =) D åt en grillad macka på Uni:k, och rapporterade att vegovarianten med mozzarella och grillad paprikapesto var mycket god.

Inga kommentarer: