08 mars 2010

Tofu och quorn

Testar en för mig ny grej idag: marinerad tofu. Det fanns naturell tofu på Slemmis med 30% rabatt (kort datum) så jag köpte ett paket, tärnade tofun och la den i en marinad med rapsolja, soja, ingefära, citron, salt och piri piri. Den ska få ligga och dra sig ett tag nu så ska jag steka den till lunch sen (D är skeptisk mot tofu, men han är inte hemma idag så han slipper den). Jag funderar fortfarande på vad jag ska ha till. Somennudlar?

Blir det gott så ska jag köpa några paket till om de finns kvar med 30%-rabatten, tydligen går det bra att frysa tofu och den får då en annan konsistens.

*Uppdatering* Lunchen blev slutligen kalla udonnudlar med purjolök och rostade sesamfrön, i en dressing av olja, soja, sweet chili-sås och jordnötssmör (osötat) tillsammans med den stekta marinerade tofun. Tja, jag är nöjd.

Inte den roligaste maten, rent visuellt. Men den var god. Och till och med vegansk, kom jag på nu. Jag är imponerad av mig själv.

Till middag blir det marinerade quornfiléer, bulgur med kikärtor och soltorkade tomater samt en tomat- och fetaostsallad tänkte jag.


Usel bild, men: middag. Marinerad stekt quorn, bulgursallad med ruccola, soltorkade tomater och kikärtor, en feta- och tomatsallad med vinägrett och lite turkisk yoghurt (den där vita blobben längst fram till vänster).

Jag var nöjd, D däremot var inte förtjust i de soltorkade tomaterna i bulgursalladen. Hela middagen var dock ett sätt att bli av med den halva burken soltorkade tomater som fanns i kylskåpet...

4 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Nejmen, nu är du sådär tydligt och klar i konturerna igen, i din profilbild... Man studsar ju till!
;-)

Martina sa...

Ja, jag tänkte att jag skulle skärpa till mig. =) (Nej usch, vilket fruktansvärt dåligt pappaskämt.)

Karin sa...

Hej, du har blivit utmanad. Läs Hugos blogg för mer info.

Martina sa...

Karin: Ah, nu måste jag fundera.