30 december 2007

En listig transformering till "modeblogg"

Jag har (ve och fasa!) börjat läsa en del modebloggar (eller, som de själva kallar sig, shoppingbloggar). Det är lite roligt, för de är så besatta av kläder (och skor, smycken etc.) att de faktiskt inte verkar ha några andra intressen. En del av dem har också en kategori med rubriken "Böcker" eller "Böcker och filmer", och om man tittar på den kategorin så är den tom... eller så har den poster som Bergdorfblondiner av Plum Sykes eller Djävulen bär Prada (bok eller film, det är valfritt). I kidd you not.

Men, jag har iallafall hittat den ganska intressanta bloggen Hotspot, som drivs av en av den vetenskapliga tidskriften Aftonbladets (förlåt, jag menar En Ding Ding Värld med bilder av Carola*) modeskribenter. Där har jag befunnit mig idag och tittat på alla hennes "temaoutfits" av typen "A Dream Christmas", "Modern Gypsy" och "Motown Love". Det fanns faktiskt en del snygga grejer, och jag tänkte presentera några av dem i ett collage:


Det mesta kommer från Topshop, nånting från H&M och nåt plagg var snordyrt och designat. Fråga mig inte vilket som var vad, för så bra koll har jag inte på designerstuff.

Fler collage erbjudes vid ett senare tillfälle! Bland annat med en stickad klänning som jag hade varit jättesnygg i om jag varit Sarah Jessica Parker/Keira Knightley samt haft sisådär 10 000 kr över. Och en Robert Cavalli-klänning för endast 35 000 kr. Vem lägger ut de pengarna på ett klädesplagg? Jag betalar inte ens så mycket för en bil.

*kommer från Magnus Betnérs "Ingenting är heligt". Gick på tv under mellandagarna. Mycket roligt.

4 kommentarer:

Maud/En bok om dagen sa...

Tänk om de (mode/shoppingbloggarna, alltså) säger så om oss (bokbloggarna, alltså) också!

"asså, jag råka hamna på någon, typ, bokblogg, asså... dom verkar ju inte ha nåt riktigt intresse, typ, allt var bara om böcker... fatta! och har dom skrivit om kläder eller typ mode, asså, så är det från ELLOS! fatta så sjukt dålig smak, asså!"

Och nä, jag handlar inte från Ellos. Jag har ju tonåringar hemma... ;-)

Anonym sa...

Njae, tror jag inte skulle hända, varför skulle en modebloggare läsa en bokblogg? ;)

Tyckte bara att det var så symtomatiskt, jag menar, varför skulle de inte kunna läsa nånting annat än chick/glamour litt och se nånting annat än romantiska komedier bara för att de skriver om mode? Fram för shoppingbloggare skriver poster om Joyce Carol Oates eller Terry Pratchett! Även bokbloggare skriver ju om shopping - som inte är från Ellos - ibland...

Anonym sa...

Jag har dessutom vaskat ut de mest intressanta modebloggarna, de som faktiskt kan skriva hela meningar och verkar ha andra intressen (och en annan stil!) än "exakt vad som är trendigt just nu" =).

Maud/En bok om dagen sa...

Jag har också sett såna modebloggar om nu sanningen nödvändigtvis ska fram... Det var bara lite roligt att få överdriva en del... ;-)

Men precis som du säger; jag har inte sett att de har kommenterat andra böcker än ungefär sådana som de som du nämner. Det är lite märkligt. Det kanske är så att de inte skriver om andra böcker (fastän de läser lite vad som helst), bara för att de tänker att deras bloggläsare inte är intresserade av annat än böcker som hör ihop med shopping och mode? Visserligen har jag inte läst särskilt många såna bloggar, utan mest bara då jag klickat mig vidare från sida till sida - så det är inte ens säkert att man har ett representativt urval att luta sig mot...