14 november 2008

Glöggprovning

Idag har vi provat lite olika glöggsorter här hemma; årets Blossa-glögg (starkvinsvarianten) med blåbär, kardemumma och kryddnejlika. Dessutom vanlig Blossaglögg och Dufvenkrooks vaniljglögg, också lättvarianten, inköpt på Kvantum (och jag fick visa leg för att köpa den!)

Till glöggen serverades ekologiska pepparkakor och hembakt mjuk pepparkaka med valnötsfyllning, mycket god! Kan rekommenderas. Men antingen ska man ha en mindre form än jag använde (t.ex. en långsmal, typ brödform) eller så ska jag göra dubbel sats av fyllningen nästa gång...

Resultatet: en klunk av den alkoholbemängda Blossaglöggen och sen lämnade jag bort min mugg till D (fy för alko-glögg, men det visste jag ju egentligen redan). D och de övriga sluskarna verkade dock gilla den. Den vanliga Blossaglöggen smakade, ja, glögg - och Dufvenkrooks vaniljglögg var jättegod. Mild och inte så glöggig i smaken, den ska jag köpa igen.

Nu sitter det ett gäng sluskar i vardagsrummet och pratar rollspel.

5 kommentarer:

Karin sa...

Vad kul att du testade pepparkakan med valnötsfyllning. Jag brukar göra den i en avlång brödform, jag kanske skulle skivit det...

Martina sa...

Det gick bra med en rund form också, förutom då att det blev ett så tunt lager fyllning...

Karin sa...

Om fyllningen rinner genom kakan fastnar den lätt i botten. Lossa därför formen från kakan direkt du tagit ut den ur ugnen, innan fyllningen stelnat.

Karin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Nu är det så att det är Tindra som gäller i år, inte B L O S S A

även om inget slår deras jingel.


d.ö.m