28 november 2008

Scones på mitt vis

Eftersom vi inte hade nåt bröd hemma (vare sig vanligt eller knäckebröd - det har nog aldrig hänt förr) så snodde jag ihop lite scones. Snodde ihop är förstås den vetenskapliga termen för att läsa ett gäng recept och sen inte riktigt följa nåt av dem... vi hade nämligen inte heller någon mjölk eller fil heller, och det ska man egentligen använda som degvätska i scones.

Jag gjorde ungefär så här:

1½ dl vetemjöl
2 dl rågsikt
2 dl grovt rågmjöl
1 dl havregryn
½ tsk salt
2 tsk bakpulver
lite hela linfrön (jag tog en näve från paketet bara, 2 msk eller så)
ungefär samma mängd osaltade solrosfrön

Blanda ihop alla torra ingredienser och tillsätt:

1 dl matlagningsyoghurt
1½ dl vatten
½ dl rapsolja
ev. 1 tsk honung (jag hade i det bara för att testa hur det blev)

Rör ihop till en deg, inte alltför fast men om den är för kladdig så tillsätt lite mer mjöl (jag hällde i ett par msk till). Dela degen i fyra delar, forma till runda kakor och platta ut dem lite. Skär ev. ett kryss på varje scones, så att de går att bryta i fyra delar när de gräddats.

Grädda på 250 grader i 10-12 minuter. Servera varma.

Jag blev iallafall nöjd med dem! Goda med smör och ost, och säkert marmelad också om jag hade haft nån hemma.

Inga kommentarer: