03 april 2008

Alltså.

Det här med att baka bröd (jo, jag bakar igen). När man letar brödrecept på nätet - google is your friend och så vidare - så innehåller ju allting saker som kesella, fil, yoghurt, gräddfil, nötter, torkad frukt, frön, oliver, soltorkade tomater... det vill säga, allt sånt där som man INTE har hemma. Hallå, fattig! Jag bakar bröd för att det är billigare än att köpa, så alla ingredienser som inte är mjöl, vatten, jäst, salt och eventuellt brödkryddor och sirap/honung är ren lyx (nu råkar jag visserligen ha linfrön, kruskakli och flera sorters mjöl hemma, men det hör inte hit).

Jag vill kunna slänga ihop ett gott bröd såhär på kvällskvisten utan att först behöva bege mig till affären. Men bakning har blivit en lyxgrej; folk bakar olivciabatta till söndagsmiddagen och "lata" grahamsbullar (med kesella, förstås) till helgfrukosten. Ingen bakar längre för att de inte har råd att köpa bröd.

Utom jag, då.

2 kommentarer:

Fia sa...

Jag lider med dig. Men scones då, är inte det rätt så enkelt och gott?

Martina sa...

I scones ska det vara både mjölk och smör, så nej, det är också för många ingredienser om man ska spontanbaka.