25 april 2008

Matfunderingar

Jag blir hungrig bizarrt ofta, idag åt jag frukost - gröt - vid 12 (ok, lite sent, men jag var uppe till 2 inatt och tvättade) och nu kl 15 är jag hungrig igen. Jag åt en frukt för en stund sen men den gjorde inte mycket, och lunch blir det inte förrän om en timme ungefär (efter mitt videokonferens-seminarium). Då kommer jag förmodligen vara så hungrig att jag är alldeles darrig.

Och sådär är det varje dag. Jag måste uppenbarligen äta med max två timmars mellanrum för att inte bli alldeles svag och skakig, och det spelar ingen roll vad jag äter (Maxmål eller "riktig" mat), det är alltid samma sak. Vad kan detta bero på?

3 kommentarer:

Fia sa...

Det låter jätteskumt. Det är ju någonting som är fel med ditt blodsocker, kanske har diabetes?

Martina sa...

Det har jag faktiskt funderat på, eftersom jag också är törstig väldigt ofta. Men när de kollar blodvärdena för andra saker borde de väl även kunna se om man har diabetes? Jag har ju tagit blodprov några gånger de senaste åren.

Fia sa...

Det beror på vilket slags blodprov du tagit. Det är ju inte blodvärdet man skall kolla utan blodsockret. Vanligt för diabetespatienter är att de har för högt blodsocker eftersom insulinet inte bryter ned det, men det finns också något som är en slags "omvänd diabetes" där personen har för lågt blodsocker och blir skakiga. Jag ringde och pratade med diabetesexperten (mamma), och hon säger att de som har omvänd diabetes inte har det som en ständig sjukdom, utan att de drabbas kanske någon gång i månaden... Men hon tycker du ska gå och kolla upp det i alla fall. Ett annat alternativ är ju problem med ämnesomsättningen... Sedan finns det ju den vanligare förklaringen att kroppen vant sig att förbruka en stor mängd energi, och då behöver den bara vänjas av genom att du gradvis äter mindre portioner som stämmer med den energi du förbrukar... Jag är dock ingen expert som du vet, men jag tycker du bör kolla upp alla alternativ...