28 april 2008

Rapport: "kom i form-frallor"

Frallorna blev vansinnigt goda, alldeles fluffiga och saftiga (och jag kommer förmodligen aldrig få till dem lika bra igen). Jag vill därför dela med mig av receptet, och jag minns inte alls var det kommer ifrån - det kan vara från Tjockholmen, ni vet det där tv-programmet på kanal 5 där folk skulle gå ner i vikt. Vart tog det vägen? Jag tyckte det var bra.

Kom i form-frallor, ca 20 st

12 dl fullkornsmjöl av dinkel (+ lite extra vid knådning)
5 dl ljummet vatten
25 g jäst
1 msk flytande honung (kan uteslutas om man vill ha ett helt osötat bröd)
1/2 dl solroskärnor
2 st rivna morötter
1 msk kallpressad olivolja
1/2 msk salt

Lös upp jästen i fingervarmt vatten. Blanda ner olivolja, honung, morötter, solroskärnor och salt. Tillsätt mjölet i omgångar och arbeta degen tills den är fast och smidig. Låt degen jäsa under bakduk i 40 min. Häll upp degen på mjölat bakbord och tillsätt lite extra mjöl. Knåda degen smidig och forma till en rulle. Dela i 20 bitar och forma till bullar. Lägg bullarna på en bakplåtsklädd plåt och låt jäsa under bakduk i ytterliggare 30 min. Pensla bullarna med lite vatten och strö över solroskärnor. Grädda mitt i ugnen på 225° i cirka 12 min.

Jag använde rågsikt istället för dinkelmjöl och linfrön istället för solroskärnor, och självklart har jag inte kallpressad olivolja hemma så det blev gammal hederlig rapsolja. Om nån bakar frallorna efter det korrekta receptet så vill jag gärna smaka =).

Jo, förresten, en sak till... det kan vara idé att olja bakplåtspappret lite grann, frallorna hade en tendens att fastna. Det går förstås bra även utan oljat papper men blir lite pilligare.

2 kommentarer:

Minellie sa...

Lät som om hela jästpaketet blev till lyckat bröd =) Härligt!

Ang Nigells recept så lät det helt klart GI och inte alls otrevligt, skulle jag mycket väl kunna tänka mig att testa någon gång!

Simning onsdag blir nog inte av för mig. Har sovit alldeles för lite de senaste två dygnen så jag kommer nog inte upp ur sängen innan de stänger vid fyra. Blir promenad hem från jobbet på morgonkvisten istället.

Martina sa...

Jag kan inte hitta receptet tyvärr, men om du är online på icq nån dag så kan jag skicka hela filmklippet till dig. Det är bara tio minuter långt eller så.