26 april 2008

Dagens rätt

Lunch idag blev en rätt ok gryta, en sorts fusion mellan svenskt och mexikanskt; jag hittade receptet när jag surfade runt lite efter användningsområden för sötpotatis. Det ska alltså vara sötpotatis i grytan, men jag hade ingen så jag använde vanlig potatis - det gick bra det med. I receptet står det också att man ska ha tortillabröd att doppa i såsen, men eftersom jag inte hade tortillas så blev det en knäckemacka till istället. =)

Falukorvsgryta med sötpotatis och svarta bönor, 4 port.

1/2 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, hackade
1 msk matolja eller olivolja
1 förpackning krossade tomater (500 g)
2 dl vatten
400 g sötpotatis, tärnad (eller vanlig potatis)
1 påse (40 g) tacokryddor
1 burk svarta bönor, avrunna och avspolade
1 burk majskorn, 285 g avrunnen vikt
salt och svartpeppar
500 g falukorv, skuren i bitar

Fräs lök och vitlök hastigt i oljan. Häll på krossade tomater och vatten. Lägg i sötpotatisen och tacokryddorna. Koka upp och koka sakta i 15 minuter tills sötpotatisen är mjuk. Tillsätt svarta bönor och majs, krydda med lite salt och nymalen svartpeppar. Späd med vatten om grytan är för tjock. Bryn falukorvsbitarna i en torr stekpanna och rör ner dem i den mustiga grytan.

Hade jag haft en digitalkamera så hade jag fotat à la riktig matblogg, men nu har jag inte det. Ni får laga själva istället.

Till efterrätt blev det fruktsallad, Kindfalk hade med sig en 7-litersbunke med färsk ananas, banan, apelsin, kiwi, melon och äpple - mmmm, fruktsallad....

2 kommentarer:

Minellie sa...

mmm... fruktsallad... färsk ananas *slurp* lite avis blev jag allt ;)

Martina sa...

Färsk ananas är nästan ett måste i fruktsallad, tillsammans med banan och apelsin... äpple och päron är så trista frukter, de får bara vara med som utfyllnad. Det blev lite väl syrligt i munnen efter andra portionen dock =).