28 april 2008

Simning, bröd och matlagningsprogram

Simningen idag blev ganska kort, eftersom en hel skolklass i 15- eller 16-årsåldern ockuperade "lekdelen" av bassängen. Detta kombinerat med några kafferepssimmare på motionssidan gjorde att vi gav upp efter bara 25 minuter, och jag kompenserade detta med en promenad till Slemmis för att handla rågmjöl och andra bröddetaljer. Med i korgen slank också en liten påse torkad frukt till mellanmål - aprikos, mango och papaya. Mangon var dock inte så jättegod och papayan är så söt att man inte kan äta många bitar, så aprikoserna vinner på teknisk knockout.

Om jag orkar (känner mig alldeles dåsig och har huvudvärk) så ska jag baka mer bröd senare ikväll, denna gång "kom i form-frallor" med rivna morötter, rågsikt och linfrön. Jag bakade nämligen linfrölimpor - jättegoda - igår, och till dem skulle det bara vara 25 g jäst så nu tänkte jag göra av med resterande 25 g i de här frallorna. Egentligen ska det vara dinkelmjöl och solrosfrön istället för rågsikt och linfrön, men så noga är jag inte med att följa recept - jag tar det som finns hemma.

Sen så kan jag avslöja att ett av mina nya kvällsnöjen är att se gamla avsnitt av Den nakne kocken och Nigella; det ger en massa bra recepttips och inspiration. Nyss såg jag Nigella göra grillade auberginerullar fyllda med bulgur och fetaost och gratinerade i tomatsås - det låter ganska GI, det kanske vore nåt för dig Minellie? Jag kan säkert rota fram receptet om du är intresserad.

Inga kommentarer: