27 november 2009

Bakdax

Första batchen lussekatter (eller rättare sagt lussekattsdeg) står nu på jäsning. Jag är lite orolig för att degvätskan kanske blev för kall - i vanliga fall är jag bra på att använda för varm degvätska så jag kanske överdrev åt andra hållet den här gången. Nå ja, det enda som händer då är att det tar längre tid för degen att jäsa.

Idag har jag också köpt en julstjärna (blomma, alltså), de hade dem för 19,90:- på Slemmis, och efter simningen köpte jag två julteer på Theshoppen i Smedjan: Pepparkakste och Julblandning (äpple, apelsin, kanel och kryddnejlika). Nu när degen (förhoppningsvis) jäser tänkte jag göra en kopp pepparkakste och sätta mig med en bok i soffan en stund.

Jo, och vi hade tänkt äta sushi idag men Sushi Bar håller på att bygga om så det fanns inte tillräckligt med bord. Det blev mexikanskt på Tapachula istället, god - och stark! - mat och sjukt trevlig personal trots att vi kom dit fem minuter innan lunchen stängde.

*Uppdatering* Degen jäste fint, nu återstår det att se om lussekatterna blev goda också. Det är ju första gången jag bakar vetebröd i den här ugnen, den var lite långsammare på att grädda än vår gamla ugn tycker jag.

3 kommentarer:

Jonna sa...

På bagerier håller man i allmänhet inte på och tramsar med varm degvätska utan låter degen jäsa i kylen över natten istället. Det blir godare om man inte stressar degen.

Martina sa...

Jo, jag vet, men jag hade ju inte riktigt planerat för att göra långjästa lussekatter. =)

Jonna sa...

Nej, såklart inte, man har ju ofta bättre för sig än att vänta ut en deg som ska jäsa, vad jag menade var bara att resultatet snarare blir bättre om man kör med "för" kall vätska.