24 november 2009

En månad kvar

Jag kom att tänka på att idag är det ju faktiskt precis en månad kvar till julafton (bara en månad - eller kanske, åh nej, en HEL MÅNAD - det beror ju på vilket perspektiv man har). Dags att göra en liten checklista:
  • julgardiner
  • pumlor till vardagsrumsfönstrena
  • adventsstjärnor upp
  • nejlikeapelsiner måste jag ju göra ett par stycken, de luktar gott.
  • baka lussekatter
  • baka pepparkakor (? Det brukar jag inte göra i vanliga fall, så jag får se hur det blir med det...)
  • dekor till adventsljusstaken, mossa eller dekorsand eller så
  • julgodis! Jag har ett par sorter jag vill göra.
  • kanske man skulle testa att lägga in egen sill?
  • de sista julklapparna
  • och jag måste köpa julklappspapper också, så att jag kan slå in dem
  • granen (ja, en plastgran) tas fram och kläs till fjärde advent
  • kanske ska uppdatera julgranspyntet?
  • Luciafika blir det i år igen, tänkte jag.
  • köpa nötter med skal samt leta fram nötknäckaren Fast nu måste jag köpa mer nötter, de börjar ta slut...
  • och om jag hittar polkagriskäppar (ätbara, alltså) så måste jag köpa såna också
  • hm, undrar om man kanske ska ta och fixa ett minijulbord nån gång innan dopparedan?
  • julfilmer ska tittas på och julmusik väljas ut till julplaylisten.
Julfilmer, förresten... första advent ska vi på det traditionsenliga adventsmyset hos mamma, vilket involverar tillverkning av marsipanfigurer, ätande av lussekatter och tittande på How the Grinch Stole Christmas. Den fanns på rea på Discshop i år, så jag köpte den åt mor så att hon skulle ha en "riktig" version. Tyvärr så hann den ta slut (helt slut! utgått hos filmbolaget) innan jag bestämt mig för att köpa den till mig själv...

Men iallafall - jag har Nightmare Before Christmas, Love Actually och TVÅ versioner av A Christmas Carol hemma, och tidigare idag beställde jag Polarexpressen på cdon.com. (De har fraktfritt den här veckan, tips!) Och om man tycker att It´s a Wonderful Life är livsnödvändig för julkänslan så är den på rea på Discshop, 59:- plus frakt då förstås. Jag funderar på om jag kanske måste köpa den också.

P.S. Jag kikade in på play.com och kunde inte motstå att beställa Thomas Kinkade´s The Christmas Cottage... Jared Padalecki i en julfilm, behöver jag säga mer?

5 kommentarer:

Karin sa...

Klart du ska göra egen sill. Det är kollosalt mycket godare än köpt!

Moa sa...

Har du samma skills som vår far när det gäller sill så måååste jag få komma och smaka :)

Martina sa...

Karin: även med sån där "5-minuterssill"? Eller vad är det du brukar använda?

Moa: brukar pappa göra inlagd sill?

Jennie sa...

Leif gör jätte god sill *mums*

Men varför en plast gran???

Martina sa...

Därför att det är A. dyrt att köpa en riktig och B. jobbigt (och smått olagligt) att gå ut i skogen och knycka en...

Så det är alltså dags att påpeka för pappa att han aldrig bjudit mig på sill.