23 november 2009

Inför julen

Idag tvättar jag julgardinerna. Jag köpte nya panelgardiner på Dollarstore för ett tag sen, att ha till mina röda panelgardiner från förra året (det behövs två par gardiner i v-rummet pga hur fästena till gardinstången sitter, så jag passade på att köpa ett par extra till köket också). Dollarstores gardiner är väl inte av den bästa kvalitén, men de är iallafall billiga... Eventuellt sätter jag upp dem redan imorgon, för då har jag ändå tänkt städa lite.

När jag får pengar tänkte jag traska förbi Tiimari och kika på julpryttlar, de hade hela butiken full när vi kikade in där för nån vecka sen. Jag vill bl.a. ha en röd skål på fot som ser ut ungefär som en Iittala Marimekko-skål men är mycket billigare (cheap knockoffs, jag vet), och lite pumlor att hänga i fönstrena och kanske lite nytt pynt till granen. Och dessutom vill jag ha ytterligare en adventsstjärna, just nu har vi två men jag vill ha en till så att jag kan ha en i v-rummet, en i sovrummet och en i köket.

Saffranet är ju tydligen snordyrt i år pga dålig skörd i Iran, men jag ska baka åtminstone EN omgång lussekatter, eventuellt på fredag (vi ska på födelsedagsfika på lördag och första adventsmys hos mor på söndag, därav bakning och uppsättning av julgardiner redan innan första advent). Det kan nog bli en omgång till inför Lucia också. Jag funderar även på att baka pepparkakor - nå ja, jag tänkte inte gå helt overboard, jag köper pepparkaksdegen färdig - och så måste jag ju göra julgodis. Knäcken överlåter jag med varm hand åt D, men ischoklad med smör ska jag väl kunna sno ihop iallafall, och kanske nåt annat från min julgodis-kokbok.

Inga kommentarer: