17 december 2009

Falafelburgare

MAX har börjat med en (ekologisk!) falafelburgare och falafel som tillbehör (eller, jag tror att de har haft det ett tag på några ställen, men inte här) som ser rätt goda ut. Jag roade mig med att ta reda på om falafelburgarna är helvegetariska/veganska men det är de inte - de är lakto-ovovegetariska. Snacks-falafeln (som tillbehör alltså) är däremot helvegetariska/veganska men kan friteras i samma fett som diverse andra produkter och därigenom drabbas av "partikelöverföring", står det på hemsidan. (Gäller även t.ex. stripsen.) Fast man borde väl kunna be dem att fritera i ny olja eller så? Jag tror att vissa kedjor erbjuder det för megaallergiker iallafall.

Inte heller Greenburgaren är vegansk, förresten, den är lakto-ovovegetarisk den med. Men om man inte är sjukt petig som vegan så kan man alltså sätta ihop en vegansk meny på MAX - snacks-falafel, pommes frites eller minimorötter, bön- eller grönsallad, fruktsallad och nån av dipparna som inte är majonnäsbaserade, t.ex. barbecue, honey curry eller sweet mustard (som verkar vara de enda som är helveganska, utom ketchup då). Den italienska salladsdressingen var också vegansk men kanske inte så god att doppa strips i.

Nej, jag är inte vegan, inte vegetarian heller. Jag tycker bara att det är intressant att ta reda på hur vegetariskt/veganskt ett matställe är.

*Uppdatering* Den vegetariska salladen går att göra vegansk om man tar bort osten och väljer italiensk salladsdressing. Hela två veganska alternativ alltså...

3 kommentarer:

Jonna sa...

Kusin petnoga anmärker: Honung är inte veganskt. Och att tömma en fritös på olja, fylla den på nytt och hetta upp den nya oljan tar längre tid än jag misstänker att de offrar för att göra en gäst nöjd, kanske om man är ett väldigt stort vegansällskap att de tycker att det är värt det. Men fortsätt gärna din undersökning och underrätta mig om jag har fel.

Martina sa...

Nä, honung är inte veganskt, det har du alldeles rätt i och det visste jag ju faktiskt - jag stirrade bara så mycket på ägg- och mjölkkolumnerna i näringsinformationen att jag missade det. (Däremot så vet jag att det finns veganer som äter honung, fast det är nog inte så många.)

Och jag vet att de inte vill tömma olja etc. men jag vet OCKSÅ att en kompis till mig som är allergisk mot precis allt på denna jord ändå kan äta strips på McDonalds... betyder det alltså att stripsen på McDonalds aldrig samfriteras med nånting annat? Och varför gör de det på MAX isåfall?

Jonna sa...

Något säger mig att jag har hört att McDonalds friterar strips för sig, men jag vet inte säkert. MAX kanske inte gör på samma sätt just för att de har så många olika friterade alternativ att de inte har fritöser så det räcker. Men nu spånar jag bara.