27 december 2009

Julen 2009, med bilder

Eftersom jag och D inte firade jul tillsammans i år så började vi julaftonen med en frukostgasque-frukost (äggröra med bacon, gröt, rostat bröd med ost och marmelad, apelsinjuice och te) och delade ut julklappar.


Mina julklappar från D: Nemi-album nummer 7, en Nemikalender för 2010 (duh), Repo! The Genetic Opera, en deformed plushie Chewbacca och ett presentkort på Lindex, så att jag äntligen kan köpa lite nya underkläder.


Närbild på Chewie.

D fick (av mig) ett presentkort på Gamestop, Det femte elementet, en mugg med texten I love my computer och ett biobesök där jag betalar biljetter + godis. Av sin far fick han ett bidrag till sin laptop som han ska köpa efter jul, och jag fick också pengar av "svärfar". Tillsammans fick vi också en termoskanna.

Efter frukosten for jag och hämtade upp mamma + småsystrar för vidare transport ut i de djupa skogarna, dvs. till mormor där vi skulle fira jul. Vi blev förstås försenade en timme eller så, det blir vi alltid, men när vi kom fram så åt vi risgrynsgröt och skinkmackor och sen såg vi Kalle Anka och drack kaffe.

Mormors kök, julpyntat.

Efter Kalle började jag och mormor förbereda julmaten, i vanlig ordning hade hon gått helt OTT med tre sorters hemgjord sill + sillsallad, hemgjorde köttbullar, fläskfilé (istället för revbensspjäll), två sorters lax, kall stek med gräddsås och jag vet inte allt. Vi tryckte i oss så mycket vi orkade innan Karl-Bertil Jonssons julafton men det hade ju räckt till tre kompanier, och det var mer än nog för oss fem samt för nio personer på juldan då min morbror och hans fru och två barn kom och åt middag. Jag hade nog kunnat få med mig en del hem också, men vår avresa blev så stressig att det inte hanns med.


Julgranen i det ljungrosa vardagsrummet.

Nå, iallafall, efter maten såg vi alltså Karl-Bertil ("ska du lukta på glöggen, pojke?") och mamma började fippla med ett syprojekt, nämligen tossor till Roofer som frös så mycket om tassarna att han inte ville gå ut och kissa. Det smällde ju till och blev svinkallt där på kvällen. M och R tittade på tv och spelade spel tills julklappsutdelningen som tog 1½ timme(!) eftersom M hittade på rim till alla paket som inte redan hade ett, vare sig hon visste vad som var i eller inte. =)


Mormor under julklappsutdelningen.

Jag och mor gav mormor en ny mobiltelefon eftersom hennes gamla (mammas gamla) hade så dåligt batteri. Mamma satt på juldan och ställde in alla funktioner och sånt, mormor kan ju ingenting om mobiler så allt måste vara så enkelt som möjligt för att hon ska klara av det.

På juldan åt vi brunch på den kalla julmaten (dvs. syltor, lax, sill etc.) och mormor tog fram sin jättesnygga tekanna som jag ju borde ha fotat, kom jag på nu - om hon nånsin gör sig av med den så är den min, säger jag bara. Den är norsk och från 60-talet, eller tidigt 70-tal, och hon har fyra matchande koppar som jag också suktar efter. =)

Sen kom min morbror med familj, och vi åt middag på resterna av julmaten samt ris à la malta med saftsås till efterrätt, och sen började jag bli stressad för att jag kom på att jag skulle lämna tillbaks den lånade bilen (fast det visade sig att det hade jag inte alls behövt stressa över) och mor ville hem till katterna och systrarna skulle ut på kvällen och ville hem för att göra sig i ordning, så då for vi ganska hastigt. Därav glömskan när det gällde att ta med sig lite julmat hem, vilket jag ångrar lite nu.


Roofer i polotröja och provisoriska tossor på tassarna.


Andra omgången julklappar: en mugg med tillhörande te (rooibos med lime/kanel-smak), en t-shirt (som passar ganska precis, men jag behöver nog egentligen gå ner 5 kg för att den ska sitta snyggt...), ett magnetiskt halsband, body butter och "hair mask" och en ny mobiltelefon, för min gamla hade så dåligt batteri, precis som mormors.


Och så en gjutjärnsgryta, en gammal Husqvarna.

Juldagen avslutades med te ur min nya mugg, ost och kex som blev kvar från sluskjulen här hemma och Berättelsen om Narnia: Häxan och lejonet på tv.

1 kommentar:

Fia sa...

Låter som det blev en trevlig jul, men ska du inte skriva julen 2009, det har faktiskt inte blivit 2010 ännu.. ;)