26 januari 2010

Ambidextriös

Av ren nyfikenhet började jag googla lite på det här med dubbelhänthet (ambidextri). Det definieras tydligen som att man är lika bra på att använda båda händerna för att t.ex. skriva, och därför började jag fundera på vad det som jag har kallas - dvs. att skriva med en hand men utföra alla andra sysslor med den andra (jag skriver och ritar med vänster, KAN skriva med höger men då ser det ut som en femårings handstil, samt gör allt annat med höger, men jag KAN göra det med vänster också om det kniper - och jag är lika bra med höger och vänster på att sminka ögonen) och hittade slutligen termen för detta på engelska: cross-dominance eller mixed-handedness.

"Mixed-handedness, also known as cross-dominance, is being able to do different tasks better with different hands. For example, mixed-handed persons might write better with their left hand but throw a ball more efficiently with their right hand. However, many writers define handedness by the hand used for writing, so mixed-handedness is often neglected."

Ambidextri kan tydligen tränas upp, och jag har nog goda förutsättningar för att bli helt ambidextriös... men det verkar besvärligt. Fast jag erkänner att ibland vore det extremt bra att vara högerhänt, t.ex. när man ska skriva på en whiteboard.

5 kommentarer:

Jonna sa...

Jag får ofta höra att jag håller olika redskap (såna som man håller med två händer) som om jag vore vänsterhänt och liknande, men har alltid definierat mig själv som högerhänt eftersom det är med höger hand jag skriver (även om jag också kan skriva som en femåring med vänstern). Och med Hrönn tog det ett bra tag innan vi blev kloka på om hon var höger- eller vänsterhänt men det lutar åt det första, återigen för att hon skriver (eller åtminstone ritar) med höger.
Du har säkert goda förutsättningar för att bli ambidextriös, iallafall om det är ärftligt, farmor skrev ju som bekant likadant med höger och vänster hand. Kanske för att hon blev tvingad att lära sig det som barn, men ändå.
Kanske är det också lite därför du är såpass "cross-dominant", inte för att du blivit tvingad men för att du anpassat dig till en högerhänt värld?

Martina sa...

Antagligen så är det så att jag anpassat mig med tiden. Det tog lång tid när jag var liten innan jag hade "bestämt" mig för vilken hand jag skulle skriva/rita med, fröknarna på dagis var mycket förvirrade över detta. Det är antagligen ärftligt och du är förmodligen cross-dominant du också, men har inte tränat upp det lika mycket som jag iom. att du skriver med höger och världen är anpassad för högerhänta.

Du kan ju börja träna Hrönn i att använda väster hand mer, ambidextrositet är mycket användbart. ;)

Maud/En bok om dagen sa...

Jag kan använda vänstern till somliga saker, men inte till så mycket som jag skulle önska! Det vore oerhört praktiskt att kunna göra det vid exakt vilket tillfälle som helst.

Igår, eller häromdagen, fladdrade jag förbi antingen en text eller ett teveprogram, som handlade om att man nu tittar på ambidextri i samband med adhd. Det kan kanske också vara intressant att googla om? För mig lät det nytt och obekant, men kanske inte för "alla andra"?

Martina sa...

Det var faktiskt artikeln om ambidextri och ADHD i Aftonbladet som var anledningen till att jag började googla på ämnet. =) Plus att jag ville veta vad det kallades när man kan använda olika händer till olika saker.

MELISENDE sa...

Intressant. Jag har alltid undrat vad jag har, är vänsterhänt men gör mycket med högern och vissa saker var ju bara att acceptera att det inte går att göra med vänstern, som att växla när man kör bil. Och andra saker var enklast att köra med högern, av bekvämlighetsskäl, tex musen till datorn. Däremot å laptop använder jag vänster på pekplattan.