18 januari 2010

Broccoli- och fetaostpaj

Det här ska vi äta ikväll:

Broccoli- och fetaostpaj

Pajdeg:
125 gram smör
3 dl mjöl (jag tog hälften vetemjöl, hälften grovt rågmjöl, samt ½ dl mer mjöl än i receptet)
2-3 msk vatten (jag tog 1 msk)

Fyllning:
300-400 gram broccolibuketter (jag tog ca 370 g)
150 g fetaost
1 medelstor rödlök

Äggstanning:
3 ägg
3 dl mjölk
salt
peppar

Riven ost till gratinering, förslagsvis Västerbottensost. (Jag hittade en extralagrad herrgårdsost som var billigare än Västerbottensosten.)

Pajdegen: Blanda samman smör (med fördel skuret i mindre bitar), mjöl och vatten,knåda ihop. Klä insidan på en pajform och förgrädda på 200-225 grader i ca 10 minuter eller tills degen fått en svagt gyllenbrun färg.

Koka de frysta broccolibuketterna enligt anvisningar på förpackningen. Skiva rödlöken i ringar och tärna fetaosten. Fyll pajskalet. Vispa ihop äggstanningen och häll över fyllningen, toppa med ost och låt gå i ugnen tills osten fått färg, ca 40-50 minuter, på 225 grader.

OBS! Det brukar vara nödvändigt att sedan lägga en bit folie över pajen och låta den fortsätta gräddas i ugnen till äggstanningen stelnat och inte känns vattnig, känn efter med en kniv. Efter du tagit ut den ur ugnen, låt pajen vila i ca 20 minuter innan servering.

Till detta blir det en bönsallad (kidneybönor, rödlök, persilja, fetaost, vinägrett) och rivna morötter om jag ids riva några. =)


Och så här såg pajen ut när jag åt den till lunch dagen efter! Kanske inte världens vackraste maträtt, eller världens snyggaste bild för den delen, men den är god ändå. Eftersom det inte var så mycket bönsallad kvar så drygade jag ut den med kikärtor, men i övrigt är det precis samma som vi åt till middag igår.

4 kommentarer:

Minellie sa...

Låter jättegott!
Lunchen lät inte heller fel, inte någon stans faktiskt ;)

Martina sa...

Både lunchen och middagen var mycket goda! =) Fast nästa gång jag gör pajen så ska jag salta lite mer.

Jennie sa...

Ta kort nästa gång =) Man äter juh med ögongen oxå =)

Martina sa...

Om jag kommer ihåg det så ska jag fota pajen när jag äter lunch imorgon.