18 januari 2010

Meatless Monday

Jag och D har bestämt oss för att införa Meatless Monday här hemma. (Nu äter vi förstås vegetariskt, dvs. lakto-ovo-vegetariskt, ibland ändå, t.ex. middagen idag som var spenatsoppa med kokta ägg och ostmackor, men det blir lite random. Vissa veckor äter vi kött varje dag, t.ex.) På sikt skulle jag gärna införa mer vegetarisk mat än bara en dag i veckan även om jag inte har några planer på att äta så på heltid - men jag kan tänka mig att äta mer vego för att ha råd att köpa ekologiskt kött/kyckling. Fisk vete tusan, så utfiskade som haven börjar bli nu känns det som att man borde bojkotta fiskätande helt och hållet i några år. (Å andra sidan, sojabönor är inte heller bra för miljön när de odlas i större skala. Mycket regnskog i Sydamerika, av alla ställen, har skövlats p.g.a. sojabönsodling, eftersom man i Kina istället slagit sig på grisuppfödning för att täcka kinesernas stigande efterfrågan av fläskkött. Tofu äter man lika mycket av fortfarande, så sojabönorna måste ju odlas nånstans.)

Imorgon börjar Meatless Monday-projektet iallafall. Från att ha ätit vego lite randomly nu och då ska vi nu istället äta det minst en dag i veckan - min målsättning är att hela dagens mat ska vara (lakto-ovo)vegetarisk. Vi börjar med en broccoli- och fetaostpaj till middag. Lunchen vete tusan, men nånting ska jag nog kunna sno ihop.

*Uppdaterat, måndag 15.55* Lunchen blev diverse finhackade grönsaker (vitkål, purjolök, morot, urkärnad tomat) som jag fräste i rapsolja tillsammans med lite kikärtor och en klick creme fraiche, kryddade med salt, peppar och chilipulver och la i en majstortilla med några skivor ost. Jag körde allt i micron några sekunder så att osten skulle smälta innan jag rullade ihop tortillan. Det blev riktigt gott. Mmm, kikärtor.

Nu ska jag snart börja med middagen. Eftersom jag råkade boka in ett Body Balance-pass idag mellan 18 och 19 (och D har pass 3-5) så måste jag förbereda pajen innan jag går till träningen.

2 kommentarer:

Fia sa...

Jag funderar på att införa missmatchmonday, därför att Abby gör det och Abby är coolast. :)

ida sa...

hej. låter ju toppen med åtminstone en veggiedag i veckan. ville bara korra ett litet fel, det här med sojabönans miljöpåverkan vara kan du som köttis tyvärr inte undvika eftersom sojabönor även används till djurfoder men då i mycket större mängd för samma protein och mängd mat än om du äter sojabönan utan att ta omväg genom tex en ko. så det är alltså ett mycket bättre alternativ med t.ex tofu. sen kan du ju köra på ekolinser, sojabönor, tofu m.m.