25 juli 2007

Harry Potter and the Order of the Phoenix

Så, då har man sett den femte filmen i ordningen, Order of the Phoenix. Måste hålla med om att den är brutalt nerklippt (som tur är så har jag läst boken och kan fylla i själv där det behövs). Femte boken är den mörkaste i serien (sjuan undantagen, för den har jag inte läst) och filmen är också väldigt mörk och fokuserar nästan enbart på Harry vs. Voldemort och Dumbledores armé - dvs. nästan allt fluff runtomkring, som skolarbete med mera, är borta. Kärlekshistorien med Cho fick dock vara kvar till en viss del (Harrys första kyss!). Det var också en del som jag hade glömt bort från boken, till exempel Graup, och jag irriterade mig på att alla hade på sig så "vanliga" kläder, vart tog deras mantlar vägen? Hela bunten (utom dödsätarna och Dumbledore) ser ut som mugglare. Helena Bonham Carter var dock väldigt snygg som Bellatrix LeStrange (men hon är förstås alltid snygg).

I sin helhet ger den jag knappt fyra av fem kvastar; ett bra försök, men den nådde inte riktigt hela vägen fram. Vi får se hur det går med sexan.

Inga kommentarer: