20 juli 2007

Jobbiga kunder, del 2

För del 1 se F´s blogg. Även på mitt jobb finns det saker som är enormt irriterade - många av dem är desamma som det som irriterar F (håller med om att klassikern är "oj, jag glömde en påse"). Jag listar några höjdpunkter, utan inbördes ordning:

* "Vad kostar det här?" (när man är ute på golvet, utan tillgång till dator eller katalog) - varför förväntas jag kunna alla priser i affären i huvudet? Kolla på prislappen. Eller i katalogen. Det är därför vi har den.

* "Den kostar 99 kr" (om en vara saknar streckkod) - jag bryr mig inte, behöver fortfarande artikelnummer. Det är därför jag står och slår i katalogen istället för att lyssna på vad du säger.

* "Men, den kostade ju 299!" (när en vara går in för dubbelt så mycket) - nej, det gör den inte. Det var varan brevid som kostade 299.

* "Jaså skulle kortet vara åt höger!" (när kortet inte fungerar i läsaren) - ja, det är därför den gigantiska lappen med orden "vänd magnetremsan åt höger" sitter där.

* "Äsch, den är inte så tung... den kan nog gå på bandet" (bandsåg på 15 kg) - ja, det är möjligt att bandet klarar det, men kassörskorna gör det inte. Det är fler än du som gör så varje dag, och det sliter på ryggen. Det är därför den stora skylten "Inga stora eller tunga varor på bandet" sitter där.

* "Jaha, hade du stängt?" (när man äntligen lyckats få upp stängningsskylten och tror att man kan få gå hem/på rast) - JA! Det står en stor jäkla röd skylt med orden "Nästa kassa tack!" precis framför ögonen på dig!

Detta är bara några av de inspirerande konversationerna man kan ha under en dag på jobbet...

Inga kommentarer: