31 juli 2007

Brödbak

Eftersom det har hällregnat större delen av dagen så blev jag lite rastlös (te & bok under en filt i soffan underhöll bara i ett par timmar). Istället började jag söka brödrecept på nätet och blev så inspirerad att jag begav mig, i regnet, (med bil förstås) till affären och köpte lite olika mjölsorter, brödkryddor, torrjäst och linfrön, och följaktligen har jag ägnat eftermiddagen åt att baka. Resultatet blev riktigt bra, 2 saftiga limpor, om än kanske en aning söta (ska dra ner på sirapen nästa gång). Detta är receptet jag använde:

Rågbröd med linfrön, 2 limpor

10-12 dl rågsikt
1,5 dl rågkross
½ dl hela linfrön
1 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
1,5 dl mörk sirap
6,5 dl filmjölk

Häll upp filmjölken i en bunke. Blanda i bakpulver och bikarbonat. Rör ner alla torra ingredienser samt sirap. Häll smeten i 2 smorda och bröade (t.ex. med havregryn) 1½-litersformar och grädda i 150 grader i 1,5 timme. Låt bröden stå i formarna tills de svalnat.

Jag bytte dock ut lite av rågsikten mot kruskakli och grahamsmjöl, och man kan säkert stoppa i lite allt möjligt annat, solrosfrön etc. Vill man inte ha så söta bröd räcker nog 1 dl sirap också... Jag har även sett liknande recept med bara ½ dl sirap.

Förutom detta har jag också satt igång en surdegskultur (skulle vara grovt rågmjöl enligt receptet, jag tog rågsikt istället och hoppas på att det blir bra det med) och efterlyser nu recept på goda surdegsbröd. Med vår takt på brödätning måste jag nog baka igen så fort som surdegen är klar =).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter himla gott. Bjuder du på fika?

Martina sa...

Bara att komma förbi =)