12 september 2007

Den där dagen alla tjatar om

Ja, 11 september alltså, som det ju är idag. Igår. Men jag har ju inte gått och lagt mig än, så då är det fortfarande idag, förutom för Blogspots datumräknare.

Nå, iallafall. Jag har nu stött på ett antal bloggar (samt artiklar i Aftonbladet etc.) som gnölar om hur hemskt det var 11/9 2001 (oj, är det redan 6 år sedan, ja, jag minns då preciiis vad jag gjorde och jag trodde då att hela världen skulle gå under...). Jag kan berätta vad jag gjorde då: jag såg på tv. Extrainsatt nyhetsinslag: plan som flyger in i World Trade Center. Ytterligare ett plan som flyger in i World Trade Center. "Idioter" tänker jag och slår av tv:n. That´s it.

Veckorna efter detta ojar sig folk storligen över dödfallen (ja, 3000 dog. Å nej. Och den senaste jordbävningen i Bangladesh då? Eller Kuwaitkriget? Nån som vet hur många som strök med där?). Jag menar, herregud, ha lite perspektiv. Erkänn att ni tycker att det är hemskt bara för att det hände i USA och inte i Mellanöstern.

Inga kommentarer: