09 september 2007

Saker jag stör mig på

* Att folk kallar hyllkombinationer som uppenbarligen inte är anpassade för böcker "bokhyllor" (nej, det är ingen bokhylla, du har en tv och en massa prydnadssaker i den. Det är en hylla. Punkt.) vilket är vanligt förekommande i annonser på Blocket.

* Facebook-flugan. A.k.a. Lunarstorm för vuxna. Vad är det med folk egentligen? Saknar de tonårstiden (inte för att det fanns internet när 60-talisterna var tonåringar, men ändå)? När 45-åriga Ulla i Västerås sitter på Facebook och gör Buffy-quiz har det börjat gå utför med världen. Anledningen till att jag ens vet att det finns Buffy-quiz på Facebook är för att Aftonbladet har uppmärksammat problemet med Facebookande på arbetet, och en av deras journalister har skrivit en krönika som försöker rättfärdiga att hon torskat på Facebook:

"Under tiden som jag har skrivit den här krönikan har jag varit inne på Fejan (vi säger så, vi junkies) sju gånger och konstaterat att Anna snart har fler poäng än mig i Buffy trivia-quizen, sett att Mikael har en ny favoritlåt, fått en ny friend request (godkänd) samt avvärjt ännu en vampyrattack från Klas."

Krönikan i fråga är mindre än en a4-sida lång. Sju gånger på Facebook. Scary. Och hon är minst 40.

* Ytterligare en artikel i Aftonbladet behandlar proffsbloggaren Alex Schulmans krav på att hans fru ska "ge" honom barn (bara den formuleringen, alltså... ja, visserligen är det inte han som ska föda men jag trodde iallafall att han tänkte vara med i tillverkningsprocessen). Mer än 400 personer har uppenbarligen slutit upp bakom honom, förmodligen skanderade "kläm fram en unge nu, bitch!" till den stackars frun. Ingen förståelse ges för att frun i fråga inte vill ha barn, iallafall inte än. Tack och lov verkar några personer inneha fler än en halv hjärncell, eftersom de på Aftonbladets korkade forumfråga "Vem ska ha sista ordet när det gäller att skaffa barn? Kvinnan eller mannen?" svarat "Den som inte vill ha barn". Ungar är ju som bekant inte nåt som man skaffar och sedan lämnar tillbaks om man inte orkar med dem.

5 kommentarer:

Fia sa...

Jag förstår inte vad det är för något speciellt med facebook heller, men å andra sidan händer jag fortfarande på lunar ibland... inte för att jag gör någonting där förutom att kolla mina inlägg och andras dagböcker... Men jag förstår inte varför folk tycker att dom ska hålla på med detta under deras arbetstider... Och så tycker jag det är lite skrämmande att Alex Schulman försöker pressa sin fru att skaffa barn med honom genom grupptryck. Mycket skrämmande.

Anonym sa...

En sak som är scary med Facebook är att det har blivit så STORT... på ingen tid alls. Jag hade inte ens hört talas om det för ett par veckor sen.

Fia sa...

Inte jag heller.... Men det kanske är en sån där grej som nu blossat upp och är populärt ett litet tag innan det dör ut.. nyhetens behag, du vet...

Nina sa...

Jag förstår inte heller att facebook är så populärt, tycker bara att det verkar så...tråkigt. det känns som en tävling i vem som har flest och coolast vänner.

Det är klart att kvinnor ska bli med barn så fort en kille vill föröka sig! det är bara att le och vara tacksam (eller nåt...). Tröttnar man så kan man kanske sälja ungen på e-bay. Linda Skugge säger ju också att det är livets mening att skaffa barn, helst så fort som möjligt! Alex Schulmans fru är bara självisk, jag tycker synd om stackars Alex som bara vill ha en alldeles egen liten mini me.

Allvarligt talat så är det ganska sjukt att försöka pressa sin partner till att fatta ett så stort beslut. Fast jag kan tänka mig att det är en hel del som försöker göra det.

Martina sa...

Aha, men man får inte heller ha för många vänner på Facebook, för då blir man avstängd (läste i Den Vetenskapliga Tidskriften Aftonbladet att en norsk modell hade 1500 vänner och alltså kickades ut därifrån).

Och både Alex Schulman och Linda Skugge borde försvinna ur det offentliga rummet, omgående... men det är sant, man borde kunna sälja barnen på ebay. Bra affärsidé där!