13 oktober 2008

Blåbärsgröt

Idag käkar jag en frukost som jag hittade inspirationen till härifrån (kolla in hennes frukostar!); blåbärsgröt med krossat linfrö, serverat med solroskärnor, valnötter, kanel och sojamjölk. Omdöme? Nja, hellre blåbär till gröten än i - nu blev det ingen särskild smak alls på det hela. Men för den som är intresserad:

Blåbärsgröt (min version), 1 port.

½ dl fiberhavregryn
½ dl boveteflingor
2½ dl vatten
1 msk krossat linfrö
½-1 dl blåbär
lite salt

Koka upp havregryn, boveteflingor, vatten och salt. Rör om då och då och låt koka i några minuter. Rör ner blåbären och låt koka nån minut till. Rör ner linfröna. Häll upp i en skål och strö/häll över solroskärnor, lätt krossade valnötter, lite kanel och sojamjölk.

Nästa gång ska jag testa att koka gröten med t.ex rivet äpple och servera blåbären till istället. Och ett kokt ägg hade inte heller varit fel, men nu iddes jag inte koka nåt.

Inga kommentarer: