30 oktober 2008

Mer matblogg

Idag har jag för första gången testat att göra borsjtj. Jag har haft receptet hur länge som helst, nedskrivet i min lilla röda receptbok, men aldrig använt det (eller ätit borsjtj förut, för den delen). Det blev gott, fast jag skalade ner det lite - från 1½ liter vatten till 1 liter. Tyckte att sex portioner var lite onödigt att göra...

Borsjtj, 6 port.

6-7 råa rödbetor
2 gula lökar
1-2 morötter
1 klyfta vitkål (ca 250 g)
1 klick smör
1½ liter vatten
3 buljongtärningar (kött eller grönsak)
1 krm svartpeppar
1 lagerblad
1-2 msk vinäger (jag tog äppelcidervinäger, för det var vad vi hade hemma. Men vitvinsvinäger funkar säkert lika bra.)
ev. salt

Skala rödbetor, lök och morot, ansa vitkålen. Grovriv eller finstrimla alla grönsaker utom en rödbeta. Fräs grönsakerna i smör i en gryta i några minuter, och tillsätt sedan vatten, smulad buljongtärning, peppar och lagerblad. Koka under lock på svag värme i 20-30 min.

Finriv den sista rödbetan och tillsätt den när soppan är nästan färdig. Smaka av med vinäger och ev. lite extra salt. Servera med en klick gräddfil eller creme fraiche.

Inga kommentarer: