24 oktober 2008

Snart en matblogg det här...

Idag har jag testat att koka kikärtor (en hel påse, så det blev en JÄTTESTOR gryta) med grönsaksbuljong, vitlöksklyftor och lagerblad. Av en del av kikärtorna gjorde jag hummus, som ska avnjutas ikväll tillsammans med morotsstavar, en del frös jag in och det som blev över (inte tillräckligt för en hel fryspåse) testar jag nu att rosta med salt, cayennepeppar och citronpeppar. Jag har redan lyckats bränna vid några av dem (eftersom jag är en total guldfisk och glömde bort att skaka om dem tillräckligt ofta), men jag hoppas att åtminstone hälften blir bra.

Recept på rostade kikärtor hittade jag här, och hummusreceptet lyder som följer:

Blötlägg kikärtor i ca 8 timmar, koka dem i nytt vatten (1 del kikärtor till 4 delar vatten) med ½ tsk salt per 5 dl vatten, (ev. grönsaksbuljongtärningar), lagerblad och några vitlöksklyftor i ca 45 min.

Till hummusen behövs 4 dl kikärtor (om man använder färdigkokta på burk tror jag att det är 1 burk. Eller kanske 2...), 1-2 vitlöksklyftor (jag tog 3), ca 2 msk pressad citron, ½ dl raps- eller olivolja, ½ tsk salt, 1 krm cayennepeppar och 2 msk rostade sesamfrön (1 msk i hummusen och 1 msk på, som dekoration).

Rosta sesamfröna i en torr & het panna tills de fått fin färg. Mixa 1 msk sesamfrön, citron, olja, kikärtor, vitlök, salt och cayennepeppar. Späd med vatten (½-1 dl, beroende på vilken konsistens du vill ha, men hummusen ska inte vara flytande utan ganska fast... som guacamole) och mixa lite till. Häll upp och strö över resten av sesamfröna.

Enjoy!

*Uppdatering* Rostade kikärtor is, indeed, da shit! Fast jag skulle ha rostat dem lite längre, nu blev en del lite för mosiga.

*Uppdatering igen* Jag märkte att om man ställer hummusen i kylskåpet ett tag så stelnar den lite och blir fastare i konsistensen, så det kan nog vara idé att spä ut den med mer vatten än jag skrev ovan...

2 kommentarer:

Fia sa...

Låter bra, skall genast skriva ned recept å testa!

Martina sa...

Nu är jag lite less på hummus, det blir rätt mycket av 4 dl kikärtor... men det är ett bra pålägg tillsammans med några tomatskivor.