04 oktober 2008

Thai-style

Idag gjorde jag en egenkomponerad thai-inspirerad nudelsoppa till lunch (jag har surfat så många asiatiska recept, däribland nudelsoppa, att jag kände att det var dax...):

Thai-style nudelsoppa för två personer

Koka en kycklingfilé med 1 tsk socker, några vitlöksklyftor, 1 salladslök i bitar, lite färsk ingefära och en skvätt sesamolja (men den kan uteslutas) tills den är helt genomkokt. Ta upp den och låt den svalna lite. Riv den sedan i bitar och lägg upp i två skålar. På kycklingen lägger man sedan lite färska böngroddar, en liten näve eller så per person.

Gör hönsbuljong (jag gjorde en liter, vilket kanske var lite mycket, men det beror ju på hur stora skålar man har och hur mycket grönsaker man lägger i), på tärning eller fond. Koka upp och lägg i äggnudlar, det behövs inte jättemycket eftersom det tillkommer grönsaker också. Jag tog typ... 60 g kanske (nudlarna jag köpte var uppdelade i ungefär så stora nystan). Man behöver definitivt inte mer än 100 g för två iallafall.

När nudlarna kokat nästan klart, lägg i några champinjoner skurna i halvor eller fjärdedelar, 1 hackad salladslök, 1 finhackad röd chili (eller mer, om man vill det) och sockerärtor skurna i mindre bitar. Jag droppade även i lite sesamolja. Hur mycket grönsaker beror återigen på hur stora skålarna är, hur mycket buljong man gjort samt hur hungrig man är... Låt nudlarna koka klart (grönsakerna ska inte kokas sönder utan fortfarande vara någorlunda krispiga) och fördela sedan soppan i skålarna.

Servera med pressad lime efter smak, jag pressade i ungefär ½ lime i min soppa och det tyckte jag var bra. Eventuellt kan man hacka lite mera chili och/eller t.ex. färsk koriander och strö över innan servering...

Och för att göra soppan till fler personer skalar man bara upp receptet! 1 hyfsat liten kycklingfilé (125-150 g) räcker hursomhelst till två.

Gott!

2 kommentarer:

Minellie sa...

Yummi!! Lät riktigt gott, måste testas.. även omjag inte är något stort fan av nudlar. Kanske kan ha i mer grönsaker istället bara...

Hur som helst, ser fram emot att se dina bentokreationer framöver!! Lycka till!

Martina sa...

Ja, ta lite mer av allt annat så blir det en thai-style kycklingsoppa med grönsaker istället =).