11 oktober 2008

Vuxenpoäng, eller kanske inte (och choklad)

Igår hade vi middagsbjudning här hemma (därav vuxenpoängen. Men det var ingen parmiddag iallafall) och serverade ugnsbakad lax som vi fått från D´s pappa, bakad potatis (inte så GI), haricot verts och hemgjord skagenröra, och som efterrätt en fantastiskt god - om jag får säga det själv, det var jag som gjorde den - äppelpaj med vispad grädde. Inte heller så GI. ;) Till pajen användes svenska äpplen, röda gravensteiner (väldigt goda, kan rekommenderas), samt lätt krossade valnötter, kanel, socker, kardemumma och vaniljsocker. Smuldegen var inte så väldigt smulig eftersom den bestod av 250(!) g äkta smör med vetemjöl, lite socker och havregryn. Nom nom nom!

Till efterrätten och kaffet avnjöts rom och konjak som Kindfalk tagit med sig (nej, jag drack inget) och lite choklad som jag bara var tvungen att köpa när jag såg den - Lindts Creation (70%) med fyllning av mango och cayenne. Tidigare har vi ju testat Lindts Creation Figs & Caramel som var mycket god - och mycket mäktig, 150 g räckte i två veckor - och även Mango & Cayenne var god och med rätt mycket hetta, speciellt om man drack nåt alkoholhaltigt (rom) eller något varmt (te) till.

Det finns även med Cherry & Chili-smak, men den är jag lite skeptisk till eftersom jag har svårt för körsbärssmak i alla former utom riktiga körsbär, men jag ska nog testa den ändå. Sen så fanns det även en smak till (på Kvantum), men den var slut och jag vet inte vad det var för smak eftersom prislappen på hyllan var ganska kryptisk...

Nu när jag googlade på Lindts så hittade jag deras internationella hemsida, och i den amerikanska shoppen hade de en pralinask med "Hot pralines" (Mango & Cayenne hör till Hot-serien) med smak av papaya & chili, granatäpple & chili och passionsfrukt & jalapeño. Undrar om de säljs i Sverige?

Apropå choklad så testade jag för några veckor sen en liten bit av Marabou Premiums nya mörka (vet ej kakaohalt dock) choklad Lemon & Ginger, som jag först var ytterst skeptisk till eftersom det var ingefära i den. Och jag är inte nåt stort fan av ingefära... Men den smakade inte ingefära alls, tyckte jag, bara citron och det var jättegott - lustigt med tanke på att jag inte gillar apelsinchoklad =). Måste även testa Marabou Premium mjölkchoklad Figs & Almond.

Och så ytterligare en positiv sak - Estrella har börjat med Salt & Vinegar-chips igen! Woho!

*Uppdatering* Det visade sig att även Cherry & Chili var helt ok. Inte så mycket körsbärssmak dock, men helt ok.

Inga kommentarer: