19 oktober 2008

Kesoplättar

... har jag testat idag till middag/kvällsmat (det blev lite sent). De blev bra när jag stekte dem i teflonpanna, de två första stekte jag dock i gjutjärnspanna och då blev de snarare kesoröra. =/

Receptet har jag hittat här, och lyder som följer:

1 liten burk keso (250 g)
2 ägg
3 msk dinkelmjöl (jag tog rågsikt, eftersom jag inte har dinkelmjöl hemma)
lite salt

Rör ihop och stek i smör på medelhög värme - de måste steka rätt länge på första sidan för att hålla ihop när man vänder dem. Blir sisådär 6-7 st av normal småplätts-storlek.

Jag rörde ner 1 riven morot och lite italiensk salladskrydda i smeten, och la på några skivor ost som fick smälta lite. Ska även testa dem med riven ost i och knaperstekt bacon antingen i eller till... Samt i efterrättsvarianten, utan salt men med ett rivet äpple, kanel och kardemumma i. Och vispgrädde till. =)

Inga kommentarer: