18 januari 2009

Baconpasta och muffins

Det blev det till middag idag - för knappt hade jag börjat förbereda maten (jag hade mycket oinspirerat tänkt göra köttbullar och makaroner) förrän Palmgren ringde och annonserade att han tänkte komma förbi med mat och fikabröd.

Så han lagade "carbonara", eller nja, snarare en pastasås med bacon, och hade dessutom med sig tre jättemuffins och ett paket bondkakor (ekologiska!) och vi snackade skit (mycket datorsnack blev det) och bläddrade i kokböcker i några timmar.

Och för att jag ska komma ihåg hur man gjorde den där pastasåsen (som var jättegod), så skriver jag ner receptet här - på ett ungefär iallafall. =)

Jockes pastasås med bacon, till 3 hungriga personer. Eller kanske 4 inte lika hungriga...

3(!) paket bacon
ca 2 dl vispgrädde
ca 1 dl (fet) créme fraiche
½ gul lök
1 ganska stor vitlöksklyfta
1 tsk, eller så, sambal oelek (beror ju på hur starkt man vill ha det)
svartpeppar efter smak
Salt? Nja, det vet jag faktiskt inte. Bacon är ju ganska salt, så salt efter smak antagligen...
en näve körsbärstomater
ev. en skvätt vatten för att tunna ut såsen

Strimla baconet och fräs det i en het panna. Pressa i vitlöksklyftan. Finhacka löken och låt den fräsa med, häll på grädde och créme fraiche. Smaksätt med sambal oelek. Låt koka ihop lite. Krydda med svartpeppar (och ev. salt), tillsätt vatten om såsen kokar ihop för mycket. Skär ett gäng körsbärstomater i halvor och rör ner, låt allt bli varmt och servera med nykokt pasta (vi tog fullkornstagliatelle).

Det var så jag tror att han gjorde - måste förstås testa igen och se om det blir bra... inte nyttigt nånstans dock (eller jo, ganska LCHF om man tar bort pastan och äter en sallad till istället).

3 kommentarer:

Fia sa...

Mmmm... baaacon... *dreggel*

svartanova sa...

Åh, det lät gott!

Martina sa...

Fia: missade vi att äta nåt med bacon när du var här? Det gjorde vi nog. Men du har ju chansen nu när T far iväg. =)

Svartanova: det var det!