06 januari 2009

En ekologisk utmaning

Den här utmaningen har jag sett på flera bloggar, bland annat här, här och här. Jag har inte blivit utmanad av någon men väljer att svara på frågorna iallafall!

De 3 bästa sakerna:
  • Vi köper mycket ekologisk, och gärna också rättvisemärkt, mat (om alternativet finns, åtminstone).
  • Vi sopsorterar banne mig ALLT - ja, utom kompost. Det går i brännbart. Men vi är rätt bra på att inte slänga mat i onödan.
  • I år ska jag börja odla egna kryddväxter, från ekologiska fröer till och med.
De 3 sämsta sakerna:
  • Jag tar bilen för ofta. Och inte är den särskilt miljövänlig heller, särskilt inte när jag glömmer att slå igång motorvärmaren i god tid (dvs. nästan jämt).
  • Vi är väldigt dåliga på att slå av elektronik och släcka lampor. Men numera slår jag faktiskt av TV:n "på knappen" istället för på fjärrkontrollen.
  • Resursslöseri. Vi har t.ex. inte lågenergilampor och slösar också mycket vatten genom långa duschar (nåja, allt är ju relativt - jag känner de som duschar mycket längre...) och genom att diska mycket under rinnande vatten.
3 saker jag vill bli bättre på:
  • Kompostera! Men det har vi pratat om och det ska fixas. (Vet nån förresten vart man kan köpa såna där små nedbrytbara kompostpåsar?)
  • Köpa ekologiska och helst också rättvisemärkta kläder (alt. börja shoppa mer på second hand. Inte för att jag köper så fantastiskt mycket kläder, men ändå).
  • Tänka mer ekologiskt, även om det medför obekvämlighet för mig själv.
Jaha, få höra nu - vad gör ni som är bra respektive dåligt för miljön? Och vad vill ni förbättra?

3 kommentarer:

Karin sa...

Kompostpåsar brukar finnas i soprummen. Jag kommer inte ihåg hur det är på Lindbäcks men det är så på Lulebo och även där vi bor nu. I värsta fall får du väl ta en promenad och plundra något annat soprum... ;-)

Martina sa...

Hm... kan inte påminna mig om att det ligger såna i vårt soprum.

Martina sa...

Jo, det låg mycket riktigt kompostpåsar i soprummet! Tack för tipset. =)