07 januari 2009

Broccolisoppa

Idag blev det en mycket god broccolisoppa till middag, som jag gjorde på följande vis (och det blev 3-4 portioner, beroende på hur hungrig man är):

350-375 g broccoli (Det som fanns kvar i påsen, jag minns inte exakt. Men det går att skala upp till 500 g, ta då 6 dl vatten och kanske lite mer mjölk.)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 hönsbuljongtärning
en skvätt mjölk (ca 1-2 dl)
lite vitpeppar
maizenaredning
smör att steka i

Hacka löken och vitlöken och fräs i smör tills de börjar vara mjuka. Häll på vatten och lägg i buljongtärningar och broccoli, låt koka upp och sedan sjuda/småkoka i 5-10 min. Mixa soppan med mixerstav (eller i matberedare, men det kändes onödigt krångligt), det gör inget om all broccoli inte blir mixad. Häll i en skvätt mjölk, red med maizenaredning om du vill ha en tjockare konsistens (och låt soppan koka upp igen som hastigast, för att redningen ska tjockna) och smaka av med vitpeppar - var försiktig, för det är lätt att ta för mycket! Det gjorde jag, och då tillsatte jag lite extra mjölk och lite smör- och rapsolja för att runda av smaken.

Servera med ostmackor.

Alternativt serveringsförslag som jag hittade på nätet: smula fetaost över soppan vid serveringen; det kan säkert också vara gott... I flera recept skulle man också smaka av med lite pressad citron eller vitvinsvinäger, men det valde jag att bortse ifrån. Ska dock testa det nån gång.

Inga kommentarer: