06 januari 2009

Odla kryddväxter

Som jag skrev i den ekologiska utmaningen så har jag planerat att odla kryddväxter i år - eller, jag ska iallafall försöka. Det blir första gången jag odlar kryddor; när jag var liten och vi bodde ute på landet odlade jag dock lite rädisor och annat och jag har faktiskt alltid varit fascinerad av det där med att odla saker...

Jag har beställt några olika sorter från Runåbergs fröer, och grejen med Runåberg är att de dels erbjuder nästan uteslutande ekologiska fröer och dels arbetar för att bevara lite äldre och ovanligare sorters kryddor och grönsaker.

Nu till det väsentliga: eftersom man inte kan beställa mindre än "en portion" av varje sort, och "en portion" räcker till allt mellan 20 och 100(!) plantor, så kommer jag definitivt inte ha behov av allt. Är det nån annan som är intresserad av att odla egna kryddväxter och skulle vilja ha ett gäng frön? De jag har beställt är:
  • Basilika (vanlig, grön sådan)
  • Gräslök
  • Timjan
  • Rosmarin
  • Grönmynta
  • Koriander
  • Slätbladig persilja
  • Två sorters tomater (en busksort, Sub-arctic plenty, och en körsbärstomat, Whippersnapper). Det är ju inte kryddväxter förstås men jag tänkte testa om jag kan odla tomater på balkongen. =)
Alla sorter är ekologiska. Om ni är intresserade av frön, så hojta till i kommentarerna.

Jo, och jag är också intresserad av alla tips ni kan ha om krydd- och tomatodling i kruka!

5 kommentarer:

Karin sa...

Jag skulle kunna tänka mig lite frön. Jag brukar odla lite i köksfönstret. Min erfarenhet säger att basilika går jättebra och gräslök och persilja blir typ ingenting av. Jag har odlat små tomater på balkongen men det blir inte så rikligt med frukt. Har dock bara testat det en gång, jag kanske skulle valt en annan variant. Men jag kan rekommendera att så relativt tidigt inomhus och sedan plantera ut och hoppas på en varm och solig sommar ;-)

Martina sa...

Japp, det är vad jag har tänkt göra - och vår balkong blir en bastu på sommaren, så problemet är nog snarare att jag ska komma ihåg att vattna också. =) Jag är inte heller så säker på gräslök och persilja, men jag hoppas på att iallafall basilika, timjan och rosmarin ska bli bra...

Jag hör av mig när fröerna har kommit, så kan vi fundera på utväxlingen då.

Karin sa...

Det låter bra. Färsk basilika är verkligen underbart gott.

Mike sa...

Jag skulle också kunna tänka mig frön av någon sort, typ basilika, timjan och kanske även koriander. Eventuellt även någon fler.

Det brukar kunna vara svårt att veta när man ska så alla dessa frön, blev inte riktigt rätt sist jag testade.

Martina sa...

Det borde man kunna googla på, eller låna böcker om kryddörter på bibblan - det har jag gjort, men jag har inte hunnit bläddra igenom dem än.