28 april 2010

MEN FÖR I HELVETE!

Så, den 29/3 blev jag inskriven på Arbetslivsresurs (jobbcoach). Det blev lite trassel med min försäkran till FK (för att få aktivitetsstöd som vanligt) eftersom jag då skulle få pappret underskrivet av både AF, som var min "anordnare" 11/3-28/3, och av Arbetslivsresurs för perioden 29/3-10/4. Efter en massa tjafs hit och dit fick jag iallafall veta att min försäkran inkommit som den skulle till Försäkringskassan och jag trodde alltså att saken var ur världen.

MEN NEJ!!!!!!!! (Ja, jag vet - flera utropstecken är a sure sign of a deranged mind. Eller ett tecken på att jag är skitförbannad.)

Jag började bli lite orolig nu när jag inte fick några pengar från FK idag, och det inte heller står nåt på internetbanken om att utbetalningen kommer imorgon (det brukar göra det), så jag tyckte att det var bäst att ringa dit för att kolla när utbetalningen görs. Vad får jag veta? Jo, ATT DE INTE HAR FÅTT IN NÅT BESLUT OM ATT JAG SKA GÅ ÖVER TILL EN JOBBCOACH och att jag därför inte får några pengar, eftersom min försäkran gäller en längre tid än deras noteringar om beslut sträcker sig (fram till 28/3).

Är det för mycket begärt att nån på FK kontaktar antingen mig eller Arbetsförmedlingen när nånting misstämmer (enligt deras uppfattning), istället för att bara skita i det och inte ens meddela mig att inga pengar kommer? Och deras jävla fyrkantiga system innebär att de inte ens betalar ut pengar för de dagar då det tidigare beslutet gällde, dvs. 11/3-28/3. Neeeeej, så kan man ju inte göra, uppenbarligen. Nu när jag ringde så skrev hon jag pratade med in i mitt ärende att jag har varit på Arbetslivsresurs och att jag iallafall vill få pengar för tiden innan jag blev anvisad dit. Och OM de tittar på det idag, så kanske jag kan få de pengarna till på fredag. OM de tittar på det, alltså. Ja, tack så jävla mycket, jag skulle ju gärna vilja kunna betala hyran och övriga räkningar den här månaden också.

Och jag har ringt två gånger till AF för att höra vad fan det var som gick fel, men jag blev bortkopplad båda gångerna. Min egen handläggare är förstås på lunch.

Så nu funderar jag förstås på hur fan det ska gå när jag börjar på praktiken på måndag. Kommer det vara lika mycket tjafs då?

*Uppdatering* Ja, naturligtvis kommer det bli tjafs med praktiken. Jag skickade in papper till AF (ett papper om praktikansökan som Stadsbiblioteket hade fyllt i) förra veckan - tisdags eller onsdags, tror jag - men det hade de naturligtvis inte fått. Och beslutet ska tas senast på fredag. Och då behöver de det där pappret... GAAAH!!!

2 kommentarer:

Fia sa...

Fan vad surt!! Hoppas det ordnar sig..

Jonna sa...

Allt är alltid för mycket begärt av FK. Skaffa inte barn innan du vunnit på lotto.