06 april 2010

Meatless Tuesday

Meatless Monday har blivit Meatless Tuesday i några veckor nu (och om jag inte missminner mig helt så hoppade vi helt över det i för, hm, tre veckor sen - dvs. veckan innan löning - för då hade vi bara köttmat kvar hemma).

Förra veckan var det för att jag fyllde år, och efter allt fika var vi bara tvungna att ha pizza, men köttfärs för D och tonfisk/skinka för mig. (Jag är ledsen, men de vegetariska pizzorna som finns att köpa är inte så mycket att hurra för. Särskilt om man inte gillar oliver, varm paprika m.m. Och dessutom var det verkligen tonfisk jag ville ha och inget annat.) På tisdagen (och flera dagar under veckan) blev det dock en mycket god soppa från "Billiga veckan" i senaste Buffé:

Kryddig potatis- och kikärtssoppa, 4-6 port.

2 gula lökar
300 g potatis
1 morot
2 msk olja
1 msk spiskummin
2 smulade hönsbuljongtärningar eller grönsaksbuljong
6 dl vatten
1 zucchini (ca 250 g)
1-2 tomater
1 burk kikärter (ca 400 g) eller 4 dl hemkokta
3-4 msk fryst hackad persilja
finrivet citronskal

Skala och hacka gula lökar. Skala och tärna potatis och morot. Fräs detta i olja i en kastrull utan att det tar färg, ca 5 minuter. Tillsätt spiskummin och smulade buljongtärningar, fräs någon minut under omrörning. Tillsätt vatten och låt koka under lock ca 10 minuter.

Mosa grönsakerna grovt med t ex en potatisstöt. Skär zucchini och tomater i små tärningar. Tillsätt dem och kikärter med sitt spad. Späd ev. med mer vatten och koka utan lock ca 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Strö över fryst hackad persilja och lite finrivet citronskal. Servera gärna med en klick matyoghurt.

Jag ersatte originalreceptets hönsbuljong med grönsaksbuljong, och använde hemkokta kikärtor (och spädde istället med ca 2 dl vatten när jag tillsatte kikärtorna). Matyoghurten skippade vi, den behövdes inte alls tyckte iallafall jag. Och receptet säger egentligen 4 portioner, vi fick det till 6. Är deras portioner beräknade för skogshuggare?

Den här veckan blev vi bjudna på middag hos svärmor eftersom hon fyllde år - oxfilé med potatis och två sorters gräddsåser. Inte så vegetariskt. Middagen idag blev alltså majstortillas fyllda med "det vi hade hemma": marinerade kikärtor, stekta champinjoner, tomat, gurka, salladskål, avocado och mexican chili-creme fraiche. Om nom nom.

Inga kommentarer: