16 december 2008

Ekotidning

Jag är inte mycket för att prenumerera på tidningar eller tidskrifter (jag sa till exempel upp min prenumeration på Nemi eftersom det var så lite Nemi och så mycket skräp i tidningen), men nu har jag hittat en som jag gillar: Camino Magasin, "inspiration för en smartare livsstil". Det är en tidsskrift som utkommer med sex, tror jag, nummer per år med olika teman inom kategorierna ekologiskt, energismart och fair trade.

Jag fick första numret (på min prenumeration, tidningen har funnits i, tja, ett år eller två) idag och är mycket positiv till konceptet. Visserligen är det lite väl ytligt ibland - många artiklar på liten yta, så det blir inte särskilt djupgående - men det är ändå ett tillfälle att läsa lite om olika saker inom hållbar utveckling. Sen kan man ju alltid ta reda på mer om det som känns extra intressant.

I det här numret finns det till exempel med billiga och ekologiska julklappstips (Camino föreslår tjänster som barnpassning, blomvattning eller massage, om man nu är duktig på det, eller hemgjorda prylar, eller ekoreko gåvor som röjda minor eller en get till en fattig familj i Afrika) samt ganska mycket annat som har med miljövänlig ekonomi att göra. Mycket intressant!

Nu är bara frågan hur jag ska få tag i tidigare nummer, för jag vill ju läsa dem också.

Inga kommentarer: