18 december 2008

Jamie´s Fowl Dinners

Idag hittade jag faktiskt (hör och häpna!) ett tv-program att se på femman. Jamie granskar, hette det på svenska; orginaltiteln är Jamie´s Fowl Dinners och naturligtvis är det allas vår nakne kock Jamie Oliver som är i farten igen. Efter att ha gjort processen kort med den brittiska skolmaten ger han sig nu på livsmedelsindustrin, närmare bestämt ägg- och kycklingindustrin i Storbritannien. Jamie hade samlat en publik bestående av ett gäng vanliga konsumenter, som allihop skulle äta middag tillsammans i slutet av programmet och jämföra ekologiska ägg och kycklingar med "vanliga".

Tyvärr missade jag början (20.10 kom jag på att det var nåt jag hade tänkt se på tv), men i resterande 50 minuter besökte Jamie ägg- och kycklingproducenter i båda ändarna av skalan ("vanliga" industriproducenter å ena sidan och ekologiska "free range"-producenter å den andra). Jag har ingen aning om hur industrin ser ut i Sverige, men jag misstänker att skillnaderna är marginella... och de stackars höns och kycklingar som odlas (ja, mer eller mindre) i den konventionella industrin blir, föga förvånande, väldigt illa behandlade. Ett gott skäl för att köpa ekologiskt eller åtminstone ägg från frigående höns.

Eftersom britter är britter (nu kommer mina fördomar fram här, men allvarligt talat, är det nån mer än jag som tror att de flesta britter inte kan laga annat än hämtmat? Men det kanske inte de flesta svenskar kan heller?) så blev hela publiken ytterst förvånade över hur det hela går till, och majoriteten av de som brukade köpa "vanliga" ägg och dito kyckling (vilket var nästan hela publiken) förklarade att de hädanefter skulle köpa "free range". Bra!

Fast, precis som Jamie demonstrerade så finns det ägg (nästan alltid från burhöns) i en massa andra produkter också, t.ex. majonäs (duh), vilket gör att det inte gör någon skillnad att köpa ekologiska ägg om man inte köper ekologisk majonäs...

Och middagen, ja, den bestod av quiche på ekologiska ägg vs. quiche på "flytande ägg", dvs. en storköksprodukt som görs på vanliga burhönsägg, samt baconlindad industrikyckling vs. ugnsstekta ekologiska kycklinglår. Gissa vilket publiken tyckte var godast? De ekologiska rätterna. Big surprise.

Nu hoppas jag att Jamie gör fler program som behandlar t.ex. nöt- och fläskkött, fisk och grönsaker (för det är en betydande skillnad mellan eko-grönsaker och "vanliga").

2 kommentarer:

Fia sa...

Jag tror det var repris för jag såg det för ett tag sedan. De visade hur man gasade ihjäl kycklingarna, det var rätt så sorgligt. Men bra att folk vet om vad som sker... Numera köper jag bara ägg från frigående höns!

Martina sa...

Mja, då måste det där med gasningen ha varit med under de tio minuter jag missade, för det såg jag inte. Däremot dödade Jamie en höna med en elchock och urblödning, det mer "humana" sättet att ha ihjäl dem.