25 december 2008

Julen i korthet (varning för bildrikt inlägg!)


Vår julgran.

Julafton

10.40: vaknade, åt frukost framför datorn (i vanlig ordning).

11.40: D vaknade.

12.00: julklappsutdelning. Jag fick:
  • från mamma, pappa och mormor - en digitalkamera!
  • från "svärfar" - ett presentkort på Gina Tricot.
  • från Fia - Changeling av Delia Sherman och Uppdraget rädda världen.
  • från D - ingenting än så länge, posten hade inte hunnit leverera.
  • från mina systrar (i tisdags, vi hade "lilla julafton" hemma hos mamma) - tvål från Lush, hudkräm och te.
  • från S&A (också i tisdags) - en kokbok, Västerbottensost av Susanne Jonsson. Vilken tur att jag har börjat gilla västerbottensost. ;)
D fick datorspel (Dawn of War - the collection), en bok (Orcs av Stan Nicholls), Californication säsong 1 och en flaska Oban av mig. Av sin far fick han en ny trimmer och ett presentkort på Dressman.

12.45: började göra ris a la malta och gick sedan ner med första omgången mat och grejor till BC. Där såg det ut som kriget, så jag ställde i ordning bord och stolar samt soffor och påbörjade dukningen, som blev så här:


Väldigt stylish med papptallrikar och plastglas... men hallå, vi hade ju både en gran och en julbock, ja, till och med fyra julbockar.

13.00-14.55: dekorerade i BC samtidigt som alla sprang ut och in med mat och Trekkie bootade upp projektorn. Sen drack vi glögg.

Jag tog tillfället i akt och prövade kameran.


Kindfalk fick en glögg... hm, vad heter det? glöggvärmare? av Jocke.



15.00: Kalle Anka (i bakgrunden - det var ingen som faktiskt såg på programmet, för vid det laget hade vi börjat äta).

Skinka, sill, ägghalvor, senap osv.

ca 16.00: sillen, laxen och det kallskurna var uppätet (nåja...) och för att smälta maten innan varmrätterna såg vi Die Hard; det är ju en julfilm eller hur?

18.00: den varma maten dukades fram - inga bilder på den dock. Jansson, älgköttbullar, prinskorv, revbenspjäll etc., men jag glömde rödkålen. Det kom jag inte på förrän idag.

Posering.

ca 19.00: Ytterligare en film, Bad Santa denna gång.
Kindfalk äter... nånting.

Sisådär 21.00: efterrätt - ris a la malta och glassmarängbakelser. Och godis. Väldigt mycket godis. Efter efterrätten var alla för mätta för att orka göra nånting, så det blev bara en massa skitsnack (och mer godis...). Vi såg Galenskaparnas Inte bara glögg (Trekkie hade nämligen med sig mumma) och det dracks lite whiskey och rom.

23.45: Kindfalk plockade fram ostbrickan och vi såg Mordet på Orientexpressen som gick på tv.

Nån gång efter 02.30: läggdax. Jag läste ett par kapitel av Laura Ingalls Wilders Den långa vintern och slocknade sedan...

Juldagen (idag)

12.30, eller så: vaknade, åt lite frukost.

15.00: gick över till K&G. Vi städade BC och käkade upp julmatsresterna. Sen såg vi Transporter 2, drack te och kaffe, åt mer ostbricka och började se Sagan om konungens återkomst.

omkring 21.50: skippade slutet av filmen och gick hem.

Det var min jul. Hur var er?

3 kommentarer:

Arina sa...

Det fick du visst, en kamera alltså.

Maud/En bok om dagen sa...

Vad roligt med kamera! Ser fram emot att få se många bilder i bloggen framöver! ;-)

Martina sa...

Japp, det kommer nog bli en och annan bild. ;)